SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Demografia współczesnej Europy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Demografia współczesnej Europy
Kod przedmiotu 16.0-WH-EP-DWE/8-S16
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Europeistyka i stosunki transgraniczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 8
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Hanna Kurowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Przedmiot ma za zadanie ukazanie sytuacji demograficznej Europy, strategie i polityki demograficzne państw europejskich, ukazanie sytuacji demograficznej Europy na tle świata i wskazanie na problemy wynikające z migracji ludności w ramach UE, Europy i z innych kontynentów do krajów Europy. Ukazanie mniejszości narodowych w UE i poza unią, ich problemów i prawnych ram funkcjonowania oraz procesu asymilacji ludności napływowej,  emancypacji kobiet, mniejszości seksualnych, społecznych i religijnych.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

wykład:

1) Współczesne teorie demograficzne. 2) Pochodzenie genetyczne ludności Europy. 3) Procesy demograficzne  a rozwój społeczny. 4) Prawa rodziny i dziecka. 5) Polityka rodzinna. 6) Trwanie życia. 7) Demograficzne starzenie się społeczeństw. 8) Mobilność terytorialna i społeczna. 9) Prognozy demograficzne.10) Demograficzna przyszłość Europy.

ćwiczenia:

1) Liczba ludności Europy, Unii Europejskiej i poszczególnych państw, rozmieszczenie ludności na kontynencie. 2) Ruch naturalny w Europie – czynniki warunkujące. 3) Teoria przejścia demograficznego i drugiego przejścia demograficznego. 4) Polityka ludnościowa państw europejskich. 5) Starzejące się połeczeństwo – problem współczesnej Europy. 6) Rodzina w Europie – polityka rodzinna poszczególnych państw, małżeństwa. 7) Kondycja zdrowotna Europejczyków. 8) Migracje ludności i problem mniejszości narodowych. 9) Prognozy demograficzne i ludnościowe.

Metody kształcenia

wykład: wykład problemowy

ćwiczenia: dyskusja, rozmowa nauczająca, praca z danymi statystycznymi i mapami

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

wykład: warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność studenta na wykładach oraz zaliczenie na ocenę pozytywną egzaminu ustnego.

ćwiczenia: warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność studenta na zajęciach, udział w dyskusji, zaliczenie w ramach konsultacji 2 lektur z wykazu literatury uzupełniającej. Aktywność studenta na zajęciach jest punktowana: 1 pkt – udział w dyskusji, 2 pkty – przygotowanie prezentacji. Osoby, które nie uzyskają min. 6 pkt za aktywność na zajęciach, muszą uzyskać je w ramach konsultacji. Pod koniec semestru studenci piszą sprawdzian. 75% oceny końcowej stanowi ocena ze sprawdzianu, 25% ocena za aktywność na zajęciach.

egzamin ustny: składa się z trzech pytań z zakresu tematyki przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Okólski M., Demografia. Podstawowe pojęcia procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Warszawa 2005.
  2. Okólski M., Fihel A., Demografia. Współczesne zjawiska i teorie, Warszawa 2012.
  3. Procesy demograficzne i metody ich analizy, red. J. Kurkiewicz, Kraków 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Balicki J., Frątczak E., Nam B. C., Przemiany ludnościowe. Fakty – interpretacje – opinie, Warszawa 2007.
  2. Castles S., Miler M.J., Migracje we współczesnym świecie, Warszawa 2012.
  3. Drozdowski R, Borkowska I., Morchat M., Uwarunkowanie demograficzne przemian społeczno-gospodarczych w Opolu – rekomendacje dla polityki rozwoju miasta w latach 2010-2020, Poznań 2010.
  4. Gawryszewski A., Ludność Polski w XX wieku, Warszawa 2005.
  5. Jakość i warunki życia a procesy demograficzne w Europie Środkowej w czasach nowożytnych, red. K. Kurowska, D. Szaban, Zielona Góra 2013.
  6. Ludzie na huśtawce. Migracje między peryferiami Polski i Zachodu, red. E. Jaźwińska, M. Okólski, Warszawa 2001.
  7. Makowski J., Geografia Unii Europejskiej, Warszawa 2008 – rozdział 4 i 5.
  8. Migracje: dzieje, typologia definicje, red. A. Furdal, W. Wysoczański, Wrocław 2006.
  9. Ochocki A., Ludność świata. Powinność i kapitał, Warszawa 2010.
  10. Ochrona dzieci a przyszłość demograficzna Polski, Warszawa 2010.
  11. Okólski M., Demografia zmiany społecznej, Warszawa 2004.
  12. Prognoza demograficzna na lata 2007-2035, Warszawa 2008.
  13. Przemiany demograficzne Europy Środkowej w czasach nowożytnych, red. H. Kurowska, Zielona Góra 2010.
  14. Rosset E., Eksplozja demograficzna, Warszawa 1978.
  15. Społeczno-gospodarcze uwarunkowania i konsekwencje wydłużania życia ludzkiego w Europie Środkowej w czasach nowożytnych, red. H. Kurowska, Zielona Góra 2011.
  16. Stola D., Kraj bez wyjścia. Migracje z Polski 1949-1989, Warszawa 2010.
  17. Wojciechowska M., Wpływ czynników socjo-ekonomicznych na liczbę urodzeń w Wielkopolsce, Poznań 2011.
  18. Zdrowie publiczne i polityka ludnościowa, red. J. Szymborski, Warszawa 2012.

 

Strona „Biuletynu Migracyjnego” https://sites.google.com/site/biulletynmigracyjny/

„Studia Demograficzne” http://www.sd.pan.pl/index.php/pl/biece-wydania

Uwagi

Brak.


Zmodyfikowane przez dr hab. Andrzej Gillmeister, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-06-2017 20:42)