SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do medycyny sportowej - przedmiot fakultatywny |
Kod przedmiotu | 12.9-WL-LEK-WDMS |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie |
Przekazanie wiedzy z zakresu medycyny sportowej, inaczej medycyny aktywności ruchowej, ze szczególnym uwzględnieniem zdrowotnych korzyści ćwiczeń fizycznych i uprawiania sportu oraz wskazań i przeciwwskazań do udziału w zajęciach wychowania fizycznego, sporcie amatorskim i wyczynowym.
Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami z zakresu ochrony zdrowia osób aktywnych fizycznie na różnym poziomie sportowym, diagnostyki i monitoringu efektów treningu, leczenia chorób będących następstwem aktywności fizycznej, zagrożeń związanych ze stosowaniem dopingu farmakologicznego.
Podstawowa wiedza z zakresu anatomii, biochemii i fizjologii człowieka.
Tematyka zajęć: Reguły prawne medycyny sportowej w Polsce i na świecie; Zdrowotne korzyści z ćwiczeń fizycznych i uprawiania sportu; Ocena predyspozycji fizycznych; Zagrożenia zdrowotne związane z uprawianiem sportu – podstawowe problemy kardiologiczno-internistyczne; Schorzenia nieurazowe i przewlekłe; Wybrane zagadnienia z zakresu ortopedii i traumatologii sportowej; Opieka medyczna nad sportowcami wyczynowymi; Dozwolone i zabronione wspomaganie zdolności wysiłkowych człowieka; Podstawy orzekania o zdolności do uprawiania sportu; Fizjologiczne podstawy wysiłków fizycznych; Regularna aktywność fizyczna jako ważny element promocji zdrowia i prewencji chorób przewlekłych; Medyczne aspekty sportu dzieci i młodzieży; Wybrane zagadnienia tolerancji wysiłku w sporcie wyczynowym; Historia dopingu farmakologicznego; Lista substancji i metod zabronionych w sporcie; Analityka środków dopingujących; Żywienie i suplementacja a doping; Doping nieświadomy; Badania diagnostyczne w sporcie.
Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, wykład konwersatoryjny, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, symulacja, praca w grupach - projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ponad 90% frekwencja w zajęciach. Kolokwium pisemne i (lub) opracowanie projektu naukowego o charakterze ustalonym w ramach zajęć. Uzyskanie minimum 50% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia przedmiotu.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 20-07-2017 14:04)