Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - Oligofrenopedagogika
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
podyplomowe
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2017/2018
Jednostka obsługująca przedmiot
Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
mgr Agata Miodek-Wojdyła
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
-
-
10 (w tym jako e-learning)
0,67 (w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Zapoznanie słuchaczy z:
podstawowymi zagadnieniami z zakresu dydaktyki specjalnej;
specyfiką nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
zasadami organizowania kształcenia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Wymagania wstępne
Zaliczenie pedagogiki specjalnej
Zakres tematyczny
Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna. Podział dydaktyki specjalnej. Dydaktyka specjalna w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym.
Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego. Zasady, metody oraz proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Ewaluacja i efektywność w kształceniu specjalnym.
Miejsce i rola dydaktyki specjalnej w szkolnictwie ogólnodostępnym.
Regulacje prawne odnoszące się do osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami oraz niedostosowanych społecznie i ich rodzin.
Organizowanie procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Specyfika nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym.
Metody kształcenia
Praca w grupach, dyskusja panelowa, prezentacja materiału filmowego.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocena końcowa: ocena za aktywność w czasie zajęć
Literatura podstawowa
Dykcik W. (red.) (1997, 2000) Pedagogika specjalna. Poznań, Wyd. UAM
Janiszewska-Nieścioruk Z. (2007) Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków, „Impuls”
Janiszewska-Nieścioruk Z., Maciarz A. (20006) Współczesne problemy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków, „Impuls”
Kosakowski Cz. (2003) Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń, „AKAPIT”
Kosakowski Cz., Zaorska M. (2000) Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Toruń, Wyd. Edukacyjne AKAPIT|
Kuligowska K. (1990) Rozważania na temat dydaktyki szkoły specjalnej. „Roczniki Pedagogiki Specjalnej” t.1
Maciarz A. (1996) Dylematy kształcenia specjalnego nauczycieli przedszkoli i szkół integracyjnych (w:) J. Wyczesany, H. Kosętka (red.) System kształcenia pedagogów specjalnych. Ciągłość i możliwości zmian, Kraków, Wyd. WSP
Wyczesany J., Gajdzica Z. (red.) (2003) Edukacja i pomoc specjalna osobom niepełnosprawnym w wybranych krajach europejskich. Cieszyn, UŚ
Wyczesany J., Gajdzica Z. (2005) Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich. Kraków, Oficyna Wyd. „Impuls”
Wyczesany J., Gajdzica Z. (2006) Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach w rozwoju, Kraków, Wyd. AP
Literatura uzupełniająca
Pańczyk J. (1999) Zasady nauczania specjalnego (dydaktyki specjalnej). „Roczniki Pedagogiki Specjalnej” t. 10
Sękowska Z. (1985) Pedagogika specjalna - zarys. Warszawa, PWN
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 22-03-2018 17:38)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.