SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Biochemia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Biochemia
Kod przedmiotu 13.6-WL-RAT-BCH
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Ratownictwo medyczne
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Agnieszka Zembroń-Łacny
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie wiedzy z zakresu biochemii statycznej i dynamicznej, ze szczególnym uwzględnieniem procesów metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka. Wypracowanie umiejętności opisu i interpretacji zmian podstawowych wskaźników biochemicznych stosowanych w diagnostyce chorób. Zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w biochemii – genomika i epigenetyka, transkryptomika, proteomika, metabolomika. Nabycie przez studenta podstawowych umiejętności niezbędnych w prowadzeniu badań naukowych w biochemii oraz wyszukiwania w cyfrowych bazach danych treści artykułów naukowych.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu chemii ogólnej i organicznej oraz biologii komórki i tkanek.

Zakres tematyczny

Wykłady

1.     Współczesna biochemia: genomika, transkryptomika, proteomika i metabolomika a diagnostyka medyczna; ostatnie 30 lat rozwoju biochemii.

2.     Budowa, funkcje, synteza białek cz. I

- białka strukturalne; kolagen, spektryna, aktyna, aktynina

3.     Budowa, funkcje, synteza białek cz. II

- białka receptorowe, białka transportowe

4.     Budowa, funkcje, synteza cz. III

- białka katalityczne; enzymy

- kinetyka reakcji enzymatycznych

- enzymy w diagnostyce medycznej

5.     Budowa, funkcje, synteza cz. IV

- białka motoryczne

- metabolizm skurczu mięśni szkieletowych

6.     Budowa, funkcje, synteza białek cz. V

- przeciwciała/immunoglobuliny

- białka HSP/czaperony

7.     Metabolizm białek i aminokwasów;

- synteza i modyfikacje potranslacyjne białka

- katabolizm białka i aminokwasów

- proteomika i oznaczanie zaburzeń białkowych

8.     Bioenergetyka i metabolizm węglowodanów; glikoliza, glukoneogeneza, glikogenoliza, glikogeneza

9.     Bioenergetyka i metabolizm lipidów

- metabolizm cholesterolu

10.  Struktura i funkcja kwasów nukleinowych cz. I

- synteza nukleotydów, replikacja DNA, naprawa i rekombinacja DNA

- genomika

11.  Struktura i funkcja kwasów nukleinowych cz. II

- synteza i splicing RNA

- kontrola ekspresji genów

- transkryptomika

12.  Mechanizmy regulacji ekspresji genów; epigenetyka

- miRNA, metylacja DNA, modyfikacje chemiczne histonów

13.  Działanie hormonów i transdukcja sygnałów

- hormony peptydowe, białkowe i pochodne aminokwasowe

- hormony steroidowe

- eikozanoidy

- cytokiny i czynniki wzrostu

- neurohormony

14.  Metabolizm ksenobiotyków

- generacja reaktywnych form tlenu i stres oksydacyjny

15.  Żywienie, trawienie, wchłanianie

- makroelementy: węglowodany, tłuszcze, białka

- mikroelementy odżywcze: witaminy i składniki mineralne

- dietoterapia

- nutrigenetyka, nutrigenomika

Ćwiczenia

1.     Biochemia - regulamin laboratorium, forma zaliczenia zajęć, metody i techniki stosowane w biochemii, spektrofotometria, cytometria przepływowa, metody immunoenzymatyczne (testy ELISA)

2.     Wybrane białka i ich funkcje, zmiany stężenia w odpowiedzi na czynniki środowiska, hiper- hipoproteinemia; oznaczanie całkowitego stężenia białka lub oznaczanie stężenia albumin

3.     Oznaczanie stężenia białek ostrej fazy; białko hsCRP

4.     Morfologia krwi; oznaczanie stężenia hemoglobiny

5.     Katabolizm hemoglobiny; oznaczanie stężenia bilirubiny

6.     Enzymy w diagnostyce medycznej; znaczenie pomiaru aktywności kinazy kreatynowej i jej izoenzymów

7.     Rozkład aminokwasów; cykl mocznikowy i oznaczanie stężenia mocznika

8.     Proteomika i jej znaczenie w diagnostyce klinicznej; zajęcia w Parku Naukowo-Technologicznym; prezentacja wyników projektu realizowanego w kooperacji ze szpitalem klinicznym

9.     Równowaga kwasowo-zasadowa ustroju; kwasica mleczanowa; oznaczanie stężenia mleczanu

10.  Metabolizm nukleotydów purynowych i pirymidynowych; oznaczanie stężenia kwasu moczowego

11.  Synteza i funkcje cholesterolu; oznaczanie stężenia całkowitego cholesterolu, obliczanie wskaźnika aterogenności na wybranych przykładach klinicznych

12.  Hormony steroidowe; równowaga anaboliczno-kataboliczna; oznaczanie stężenia kortyzolu

13.  Epigenetyka i biologiczna rola miRNA; oznaczanie całkowitego stężenia miRNA

14.  Podstawowa i całkowita/spoczynkowa przemiana materii; ocena zapotrzebowania na węglowodany, tłuszcze i białka z wykorzystaniem ergospirometrii

15.  Synteza witaminy D3, zapotrzebowanie organizmu i jej funkcje metaboliczne; oznaczanie stężenia witaminy D3

 

Metody kształcenia

Wykłady - metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, przykłady rozwiązywania problemów.

Ćwiczenia są realizowane w grupach 10-osobowych w pracowni biochemicznej z wykorzystaniem dostępnej aparatury badawczej i zestawów diagnostycznych. Samodzielne przeprowadzanie doświadczeń i przygotowanie sprawozdania laboratoryjnego zawierającego wyniki i wnioski z przeprowadzonych obserwacji.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, zawiera 80 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych. Uzyskanie 50 pkt (50%) na 100 pkt. możliwych do zdobycia jest warunkiem zdania egzaminu. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.

Ćwiczenia laboratoryjne - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę przed lub po każdym bloku tematycznym – ocena pozytywna powyżej 50% uzyskanych punktów, test praktycznych umiejętności, przedstawienie wyników doświadczeń w formie raportu. W przypadku nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Murray RK, Granner DK, Rodwell VW. (red. naukowe tłumaczenia Kokot F i wsp.) Biochemia Harpera ilustrowana. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2012
  2. Dembińska-Kieć A, Naskalski JW. (red.). Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej; podręcznik dla studentów medycyny. Wyd. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2013

Literatura uzupełniająca

  1. Berg JM, Tymoczko JL, Stryer L. Biochemia. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2009
  2. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Agnieszka Zembroń-Łacny (ostatnia modyfikacja: 10-06-2018 20:16)