Studenci w trakcie zajęć nabywają wiedzy na temat filozoficznych związków medycyny i filozofii oraz moralnych wymagań stawianych przed przedstawicielami zawodów lekarskich. Dodatkowo nabywają także kompetencji w zakresie posługiwania się terminologią z zakresu etyki lekarskiej oraz potrafią samodzielnie oceniać dylematy moralne pojawiające się w trakcie wykonywania obowiązków zawodowych.
Wymagania wstępne
Podstawy wiedzy z zakresu wiedzy o społeczeństwie i historii kultury w zakresie przewidzianym dla szkół średnich.
Zakres tematyczny
Filozofia jako dyscyplina naukowa. Teorie prawdy. Aksjologia filozoficzna.
Geneza moralności. Etyka jako nauka o moralności.
Hierarchia ludzkich potrzeb. Teoria wartości moralnych.
Problem istnienia zła w świecie. Choroba, cierpienie i śmierć w perspektywie filozoficznej.
Filozoficzne podstawy medycyny.
Teoretyczne podstawy etyk zawodowych.
Zawodowe kodeksy etyczne.
Kodeks etyki ratownika medycznego.
Bioetyka jako remedium na patologie zdrowotne i społeczne.
Determinanty bezpieczeństwa człowieka. Zasada równości i sprawiedliwości społecznej a problem selekcji medycznej.
Etyka opieki i pomocy. Granice terapii medycznej. Klauzula sumienia.
Pacjent. Autodestrukcja. Wykluczenie społeczne.
Relacje pomiędzy pacjentem a personelem medycznym. Tajemnica zawodowa.
Zjawiska patologiczne w zawodzie ratownika. Dopuszczalne moralnie formy protestu.
Odpowiedzialność prawna i moralna ratownika medycznego. Organizacje zawodowe i samorządowe ratowników medycznych. Kolokwium zaliczeniowe.
Metody kształcenia
Wykład, wykład problemowy, wykład z elementami dyskusji.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład – opracowanie pisemnej pracy na temat dylematów etycznych w zawodzie ratownika medycznego, warunkiem zdania jest uzyskanie 50% punktów możliwych do zdobycia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Literatura podstawowa
T. L. Beauchamp, J. F. Childress, Zasady etyki medycznej, PZWL, Warszawa 1996.
Kodeks etyki zawodowej ratownika medycznego, Kraków 2013.
S. Konstańczak, Etyka pielęgniarska, Difin, Warszawa 2010.
S. Konstańczak, Odkryć sens życia w swej pracy. Wokół problemów etyki zawodowej, Wyd. WSP Słupsk, Słupsk 2000.
W. Szumowski, Filozofia medycyny. Sprawozdania, rozważania, Księgarnia Gebethnera i Wolfa, Warszawa 1948.
W. Tyburski, A. Wachowiak, R. Wisniewski, Historia filozofii i etyki do współczesności. Źródła i komentarze, Toruń 2002.
Literatura uzupełniająca
Medycyna a prawa człowieka. Normy u zasady prawa międzynarodowego, etyki oraz moralności katolickiej, protestanckiej, żydowskiej, muzułmańskiej i buddyjskiej, przekład I. Kaczyńska, Wyd. Sejmowe, Warszawa 1996.
T. Ślipko, Bioetyka, Wyd. Petrus, Kraków 2012.
Uwagi
Studenci mają możliwość wyboru tematu pracy zaliczeniowej spośród propozycji przedstawionych przez wykładowcę lub zgodnie ze swoimi zainteresowaniami.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 07-07-2018 21:22)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.