Zapoznanie studenta z tematyką kwalifikowanej pierwszej pomocy. Nauczenie udzielania pomocy z użyciem sprzętów medycznych przypisanym do KPP. Przedstawienie zakresu uprawnień i obowiązków w ramach KPP. Kreowanie postawy otwartości i chęci niesienia pomocy.
Wymagania wstępne
Sprawność fizyczna, znajomość anatomii człowieka na poziomie maturalnym.
Zakres tematyczny
Wykłady:
Zapoznanie z zagadnieniem – kwalifikowana pierwsza pomoc (KPP).
Zakres obowiązków w ramach KPP.
Organizacja miejsca zdarzenia i zapewnienie bezpieczeństwa.
Wprowadzenie do katastrof, wypadków masowych i mnogich.
Metody triage.
Tlenoterapia w KPP.
Wskazania do wentylacji mechanicznej za pomocą respiratora Medumat Easy CPR.
Ocena miejsca zdarzenia, ocena mechanizmu urazu ocena bezpieczeństwa.
Przyrządowe i bez przyrządowe metody udrażniania dróg oddechowych.
BLS – niemowlęta, dzieci i dorośli.
Zasady korzystania z AED.
Ćwiczenia:
Zachowanie zasad bezpieczeństwa w trackie działań KPP.
Zasady segregacji chorych w zdarzeniach masowych – system Triage.
Ocena chorego – ABC.
Wywiad SAMPLE.
Badanie urazowe – w tym szybkie rozpoznawanie stanów bezpośredniego zagrożenia życia i zdrowia.
Ewakuacji chorych urazowych i nieprzytomnych – zasady korzystanie z deski ortopedycznej, noszy podbierakowych, materaca próżniowego, kamizelki KED.
Zaopatrywanie ran i obrażeń ciała w różnych lokalizacjach.
Unieruchamianie narządu ruchu na wypadek podejrzenia skręceń, zwichnięć i złamań.
Udzielanie pomoc poszkodowanemu nieprzytomnemu.
Ćwiczenia BLS – niemowlęta, dzieci i dorośli.
Ćwiczenia: z wykorzystaniem AED.
Ćwiczenia: przyrządowe i bez przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych.
Obsługa respiratora (Medumat Easy CPR) i sposoby wentylacji chorego.
Tlenoterapia w KPP
Ćwiczenia: postępowanie w przypadku niedrożnych dróg oddechowych (ciało obce).
Ćwiczenia: segregacja poszkodowanych w zdarzeniach masowych metodą Triage.
Metody kształcenia
Wykład – prezentacje multimedialne, studium przypadków.
Ćwiczenia – zajęcia w grupach, metoda podająca, prezentacje multimedialne, studium przypadków, symulacje.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 50% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę przed lub po każdym bloku tematycznym – ocena pozytywna powyżej 50% uzyskanych punktów, test praktycznych umiejętności, wykonanie zadania indywidualnego i obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Literatura podstawowa
Campbell J.: International Trauma Life Support – Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Medycyna Praktyczna, Kraków 2015.
Andres J: Wytyczne resuscytacji 2015 Polska Rada Resuscytacji, Europejska Rada Resuscytacji, Kraków 2016.
Ratownictwo : kwalifikowana pierwsza pomoc / Will Chapleau ; contributing ed. Kelly Trakalo. - Wyd. 3 pol. / - Wrocław : Górnicki Wydawnictwo Medyczne, cop. 2013.
Brongel L.: Złota godzina. Wydawnictwo Medyczne, Kraków 2007.
Literatura uzupełniająca
Guła P., Machała W., Brzozowski R.: Postępowanie przedszpitalne w obrażeniach ciała. Wydawnictwo lekarskie PZWL 2015.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.