Przekazanie wiedzy studentom z zakresu zasad udzielania pierwszej pomocy. Wykreowanie zachowań i postaw prospołecznych. Nauka podejmowania decyzji w sytuacjach trudnych i nagłych. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne życie oraz zdrowie i życie osób poszkodowanych, którym będzie niesiona pomoc.
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw anatomii na poziomie maturalnym.
Zakres tematyczny
Rozpoznanie sytuacji zagrażającej zdrowiu lub życiu człowieka.
Przyczyny i mechanizmy nagłego zatrzymania krążenia (NZK).
Zasady postępowania na miejscu wypadku.
Ocena i eliminacja zagrożeń występujących na miejscu zdarzenia.
Zasady bezpieczeństwa ratującego i ratowanego.
Zagrożenia dla ratownika ze strony ratowanego.
Ocena podstawowych funkcji życiowych człowieka w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego.
Zasady prawidłowego nadania sygnału na ratunek.
Szybkie badanie urazowe.
Badanie dokładne poszkodowanego.
Dalsza opieka nad poszkodowanym.
Przekazanie informacji o poszkodowanym.
Poszkodowany nieprzytomny – przyczyny, zasady udzielania pierwszej pomocy.
Zabezpieczenie drożności dróg oddechowych, pozycja bezpieczna, przeciwdziałanie hipotermii.
Podstawowe czynności resuscytacyjne u osób dorosłych, Łańcuch przeżycia.
Podstawowe czynności resuscytacyjne u dzieci.
Podstawowe czynności resuscytacyjne u osób dorosłych i dzieci z użyciem Automatycznego Defibrylatora Zewnętrznego (AED).
Podstawowe czynności resuscytacyjne u osób dorosłych i dzieci w sytuacjach szczególnych: kobieta ciężarna, podtopienie, zatrucia, hipotermia, hipertermia, porażenie prądem i piorunem, wstrząs.
Ciało obce w drogach oddechowych u osoby dorosłej i dziecka. Rozpoznanie. Zasady postępowania.
Obrażenia poszczególnych okolic ciała: rany, krwawienia.
Pierwsza pomoc w przegrzaniu, wychłodzeniu, oparzeniu, odmrożeniu, porażeniu prądem i piorunem, wstrząsie.
Pierwsza pomoc na miejscu wypadku komunikacyjnego.
Chwyt Rauteka.
Pierwsza pomoc w przypadku NZK, obrażeń.
Sposoby wyciągania, wynoszenia i transportowania rannych.
Metody kształcenia
Ćwiczenia w grupach 8-10 osobowych. Studenci samodzielnie oraz w parach mają za zadanie wykonać czynności z zakresu pierwszej pomocy, przy pomocy fantomów do RKO.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) prowadzone przed lub po każdym bloku tematycznym – ocena pozytywna powyżej 50% uzyskanych punktów, test praktycznych umiejętności, wykonanie zadania indywidualnego i obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem. Zakres: znajomości algorytmu BLS i poprawne jego wykonanie. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Literatura podstawowa
Chrząszczewska A. Bandażowanie. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2014.
Goniewicz M. Pierwsza pomoc. Podręcznik dla studentów. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
Atkinson P, Kendall R, van Rensburg L (wyd. polskie, red. J. Jakubaszko). Medycyna ratunkowa. Wyd. Edra Urban & Partner 2012.
Literatura uzupełniająca
Campbell JE. International Trauma Life Support. Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Medycyna Praktyczna, Kraków 2009.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.