Zapoznanie studenta z miejscem pływania w ogólnym systemie działalności sportowej oraz podstawowymi terminami i pojęciami. Usprawnienie w zakresie sportowej techniki pływania st. grzbietowym i st. klasycznym oraz samoratownictwa w wodzie.
Wymagania wstępne
Znajomość i umiejętność zaprezentowania poprawnej techniki pływania jednym stylem sportowym.
Zakres tematyczny
Zagadnienia dotyczące wpływu środowiska wodnego na funkcjonowanie organizmu człowieka (pływalność, pływanie statyczne i dynamiczne).
Zasady bezpieczeństwa oraz kompetencje osób prowadzących zajęcia nad wodą.
Sportowa technika pływania (st. grzbietowy, st. klasyczny).
Ratownictwo wodne (użytkowe sposoby pływania, elementarne sposoby reagowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia w wodzie).
Metody kształcenia
Wykład informacyjny, obserwacja, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają:
zaprezentowanie poprawnej techniki pływania st. grzbietowym na dystansie 50 m.– 40%,
zaprezentowanie poprawnej techniki pływania st. klasycznym na dystansie 50 m.– 40%,
test sprawnościowy w zakresie ratownictwa wodnego zawierającego skoki ratownicze, nurkowanie w głąb i na odległość – 20%, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Literatura podstawowa
Bartkowiak E.: Pływanie sportowe, Warszawa 2008.
Czabański B., Filon M., Zatoń K. (red.): Elementy teorii pływania, AWF Wrocław 2003.
Dybińska E.: Uczenie się i nauczanie pływania Zagadnienia wybrane, Kraków 2011.
Karpiński R.: Pływanie. Podstawy, techniki, nauczanie, Katowice 2009.
Laughlin T.: Pływanie dla każdego, Zielonka 2007.
Prawie wszystko o ratownictwie wodnym, Praca zbiorowa, ZG WOPR Warszawa 1993.
Wiesner W.: Nauczanie - uczenie się pływania. Podręcznik dla studentów akademii wychowania fizycznego, Wrocław 2001.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.