SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot fakultatywny - Humanizacja medycyny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot fakultatywny - Humanizacja medycyny
Kod przedmiotu 12.0-WL-RAT-HME
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Ratownictwo medyczne
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Zbigniew Izdebski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z tematyką związaną z humanizacją medycyny, jej założeniami, celami i rysem historycznym. Ukazanie człowieka w jego całościowym wymiarze jako podmiotu zainteresowania także nauk medycznych w wymiarze holistycznym. Istotne jest ukazanie postrzegania pacjenta nie jedynie w odniesieniu do kategorii zdrowia i choroby oraz wskazanie na konieczność podejmowania przez personel medyczny działań ukierunkowanych na poszanowanie godności i podmiotowości pacjenta w relacji z nim.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresy psychologii medycyny, socjologii medycyny i etyki medycyny.

Zakres tematyczny

  1. Humanizacja i dehumanizacja medycyny – historia i współczesność
  2. Polska i Światowa Akademia Medycyny – ich rola w humanizacji medycyny
  3. Zdrowie jako wartość, mandala zdrowia, różne podejścia definicyjne
  4. Zdrowie i choroba – podejście zintegrowane i holistyczne do leczenia
  5. Czynniki wpływające na zdrowie człowieka, na rozumienie choroby, na umiejętności jej zwalczania lub przystosowania do niej
  6. Podmiotowość i jakość życia jako czynnik humanizacji medycyny
  7. Godność człowieka w zdrowiu i chorobie
  8. Porozumienie między personelem medycznym a pacjentem jako integralna część sztuki niesienia pomocy
  9. Zasada równego traktowania (pacjent niepełnosprawny, żyjący z HIV/AIDS, z dysfunkcjami i zaburzeniami seksualnymi, z zaburzeniami płodności, LGBT)
  10. Podejście do pacjenta ze względu na płeć
  11. Seksualność w cyklu życia człowieka
  12. Zdrowie seksualne i reprodukcyjne jako ważny element dobrostanu człowieka
  13. Cielesność, intymność, wstyd – teorie, badania, typologia
  14. Profesjonalizacja zawodu lekarza

Metody kształcenia

Wykład problemowy, dyskusja, prezentacja multimedialna, film, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę, ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć, ocena pozytywna powyżej 50% uzyskanych punktów. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Czykwin E., Wstyd, Kraków 2013
  2. Imieliński K. (red.), Humanistyczne aspekty medycyny, Warszawa 1997
  3. Imieliński K. (red.), Medycyna u progu XXI wieku, Warszawa 1994
  4. Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Kraków 2012
  5. Szczeklik A., Kore, O chorych, chorobach i poszukiwaniu duszy medycyny, Kraków 2007
  6. Suchorzewka J., Olejniczak M. (red.), Humanizacja medycyny, Kraków 2011
  7. Brzeziński J., Cierpiałkowska L.(red.) Zdrowie i choroba. Problemy teorii, diagnozy i praktyki, Gdańsk 2008
  8. Silverman J., Kurtz S.,  Draper J., Skills for Communicating with Patients, London 2013

Literatura uzupełniająca

  1. Łuków P., Moralność medycyny. O sztuce dobrego życia i o sztuce leczenia, Warszawa 2012
  2. Rzecznik Praw Obywatelskich Równe traktowanie pacjentów – osoby nieheteroseksualne w opiece zdrowotnej, Warszawa 2014
  3. Szczeklik A., Katharsis. O uwodzicielskiej mocy nauki i sztuki, Kraków 2009
  4. Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna, Warszawa 2017

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Agnieszka Zembroń-Łacny (ostatnia modyfikacja: 08-06-2018 15:16)