Przedmiot fakultatywny - Humanizacja medycyny - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Przedmiot fakultatywny - Humanizacja medycyny
Kod przedmiotu
12.0-WL-RAT-HME
Wydział
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek
Ratownictwo medyczne
Profil
praktyczny
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr
1
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
prof. dr hab. Zbigniew Izdebski
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z tematyką związaną z humanizacją medycyny, jej założeniami, celami i rysem historycznym. Ukazanie człowieka w jego całościowym wymiarze jako podmiotu zainteresowania także nauk medycznych w wymiarze holistycznym. Istotne jest ukazanie postrzegania pacjenta nie jedynie w odniesieniu do kategorii zdrowia i choroby oraz wskazanie na konieczność podejmowania przez personel medyczny działań ukierunkowanych na poszanowanie godności i podmiotowości pacjenta w relacji z nim.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresy psychologii medycyny, socjologii medycyny i etyki medycyny.
Zakres tematyczny
Humanizacja i dehumanizacja medycyny – historia i współczesność
Polska i Światowa Akademia Medycyny – ich rola w humanizacji medycyny
Zdrowie jako wartość, mandala zdrowia, różne podejścia definicyjne
Zdrowie i choroba – podejście zintegrowane i holistyczne do leczenia
Czynniki wpływające na zdrowie człowieka, na rozumienie choroby, na umiejętności jej zwalczania lub przystosowania do niej
Podmiotowość i jakość życia jako czynnik humanizacji medycyny
Godność człowieka w zdrowiu i chorobie
Porozumienie między personelem medycznym a pacjentem jako integralna część sztuki niesienia pomocy
Zasada równego traktowania (pacjent niepełnosprawny, żyjący z HIV/AIDS, z dysfunkcjami i zaburzeniami seksualnymi, z zaburzeniami płodności, LGBT)
Podejście do pacjenta ze względu na płeć
Seksualność w cyklu życia człowieka
Zdrowie seksualne i reprodukcyjne jako ważny element dobrostanu człowieka
Wykład problemowy, dyskusja, prezentacja multimedialna, film, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę, ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć, ocena pozytywna powyżej 50% uzyskanych punktów. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Literatura podstawowa
Czykwin E., Wstyd, Kraków 2013
Imieliński K. (red.), Humanistyczne aspekty medycyny, Warszawa 1997
Imieliński K. (red.), Medycyna u progu XXI wieku, Warszawa 1994
Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Kraków 2012
Szczeklik A., Kore, O chorych, chorobach i poszukiwaniu duszy medycyny, Kraków 2007
Suchorzewka J., Olejniczak M. (red.), Humanizacja medycyny, Kraków 2011
Brzeziński J., Cierpiałkowska L.(red.) Zdrowie i choroba. Problemy teorii, diagnozy i praktyki, Gdańsk 2008
Silverman J., Kurtz S., Draper J., Skills for Communicating with Patients, London 2013
Literatura uzupełniająca
Łuków P., Moralność medycyny. O sztuce dobrego życia i o sztuce leczenia, Warszawa 2012
Rzecznik Praw Obywatelskich Równe traktowanie pacjentów – osoby nieheteroseksualne w opiece zdrowotnej, Warszawa 2014
Szczeklik A., Katharsis. O uwodzicielskiej mocy nauki i sztuki, Kraków 2009
Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna, Warszawa 2017
Uwagi
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Agnieszka Zembroń-Łacny (ostatnia modyfikacja: 08-06-2018 15:16)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.