Zapoznanie studentów z zasadami badania zdrowego noworodka.
Omówienie zagadnień związanych ze stanami zagrożenia życia u noworodka.
Podstawy teoretyczne i ćwiczenia praktyczne na fantomie zakresu zasad resuscytacji noworodka.
Wymagania wstępne
Znajomość anatomii, fizjologii, BLS dziecka i noworodka
Zakres tematyczny
Wykłady:
Wkłucia centralne i procedury obowiązujące w OITN.
Postępowanie we wstrząsie.
Żywienie noworodka.
Adaptacja do życia pozamacicznego.
Niedotlenienie okołoporodowe.
Organizowanie opieki perinatologicznej w Polsce.
Stany zagrożenia życia w okresie noworodkowym.
Zakażenia wewnątrzmaciczne i problemy wcześniactwa.
Ćwiczenia:
Badanie zdrowego noworodka.
Stanowisko do intensywnej terapii, podstawy mechanicznej wentylacji (nCPAP).
Wady wrodzone noworodka – przygotowanie pacjenta do transportu.
Resuscytacja – ćwiczenia na fantomie.
Omówienie inkubatora transportowego.
Metody kształcenia
Wykłady - metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, przykłady rozwiązywania problemów.
Ćwiczenia są realizowane w grupach 5-osobowych na Klinicznym Oddziale Neonatologii Szpitala Uniwersyteckiego.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: zaliczenia w formie ustnej, pisemnej lub testowej wiedzy teoretycznej oraz zaliczenie umiejętności praktycznych (MCSM lub Kliniczny Oddział Neonatologii Szpitala Uniwersyteckiego).
W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Literatura podstawowa
Kaczmarski M., Piskorz-Ogórek K., Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne, Help-Med, 2014.
Kawalec W., Grenda R., Ziółkowska H., i inni, Pediatria t.1 i 2, PZWL, 2013.
King Ch. Henretig F.M Podręczny atlas zabiegów ratunkowych u dzieci, PZWL, 2003.
Kleszczyński J., Stany nagłe u dzieci, wyd. PZWL, 2015.
Muller S., Thons M., Stany zagrożenia życia u dzieci, PZWL 2012.
Neonatologia : podręcznik dla studentów Wydziału Zdrowia Publicznego / red. Małgorzata Czyżewska Akademia Medyczna im. Piastów Śląskich we Wrocławiu. - Wrocław 2007.
Literatura uzupełniająca
Krawczyński M. Propedeutyka pediatrii. PZWL , Warszawa 2002.
Kubicka K., Kawalec W. (red.): Pediatria. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003.
Pawlaczyk B. (red): Zarys Pediatrii. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL., Warszawa 2005.
Plantz S., Wipfler E.J., Basic truma life suport wyd I rok 2006, Medycyna ratunkowa wyd II , rok 2008.
Uwagi
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Agnieszka Zembroń-Łacny (ostatnia modyfikacja: 10-06-2018 20:38)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.