Medyczne czynności ratunkowe w szpitalnym oddziale ratunkowym - profil zachowawczy - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Medyczne czynności ratunkowe w szpitalnym oddziale ratunkowym - profil zachowawczy
Kod przedmiotu
12.0-WL-RAT-MCPZ
Wydział
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek
Ratownictwo medyczne
Profil
praktyczny
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr
6
Liczba punktów ECTS do zdobycia
3
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
75
5
75
5
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Utrwalenie dotychczas zdobytej wiedzy z zakresu medycznych czynności ratunkowych w przypadkach kardiologicznych, internistycznych, neurologicznych itp. Pogłębienie wiedzy i umiejętności w w/w zakresie. Nauka studenta do podejmowania decyzji w konkretnych stanach klinicznych i omawiania postępowania. Sytuacje szczególne w zaawansowanych zabiegach ratujących Zycie. Kreowanie zachowania mającego na celu zwracanie uwagi na objawy chorobowe i wysnuwanie diagnoz ratowniczych. Nauka profesjonalnej opieki medycznej nad chorym w ciężkim stanie. Nadzór ratownika nad pacjentem z GCS <8>
Wymagania wstępne
umiejętność wykonywania medycznych czynności ratunkowych;
znajomość algorytmów ALS;
znajomość anatomii, fizjologii i patologii człowieka;
znajomość farmakologii;
Zakres tematyczny
Opieka i wykonywanie medycznych czynności ratunkowych u pacjentów z poszczególnych dziedzin medycyny:
Kardiologia:
Pacjent z Ostrym Zespołem Wieńcowym STEMI i NSTEMI – obserwacja stanu klinicznego, interpretacja objawów i zapisu EKG 12'sto odprowadzeniowego.
Pacjent we wstrząsie kardiogennym – ocena stanu klinicznego pacjenta, obserwacja objawów, wdrążenie leczenia.
Bloki AV I°,II°,III° – ocena pacjenta wydolności pacjenta i zastosowanie leczenia w ramach szpitalnego oddziału ratunkowego.
Różnicowanie tachykardii – rozpoznanie częstoskurczu nadkomorowego i komorowego – ocena pacjenta i rozpoczęcie leczenia,
Bradykardia – interpretacjia zapisu EKG.
Najczęstsze zaburzenia rytmu serca – np. migotanie przedsionków.
Przygotowanie pacjenta do i wykonanie ratunkowej kardiowersji elektrycznej.
Obrzęku płuc – osłuchanie i interpretacja badania, nauka rozpoznawania, różnicowania i leczenia.
Zatorowość płucna – rozpoznawanie, obserwacja objawów klinicznych, nauka leczenia.
Stymulatory i kardiowertery – rozpoznanie zapisu EKG charakterystycznego dla stymulatora, postępowanie z pacjentem po licznych wyładowaniach kardiowertera.
Interna:
Pacjent z ostrym zapaleniem trzustki – objawy, postać kliniczna, wdrążenie leczenia.
Zaburzenia glikemii hiperglikemia i hipoglikemia – objawy, postępowanie.
Zaburzenia elektrolitowe – poszukiwanie zmian w EKG, zbieranie dokładnego wywiadu, obserwacja chorego, wdrążenie leczenia.
Zaburzenia hormonalne np. przełom tarczycowy.
Zaburzenie gospodarki wodnej – obserwacja stanu klinicznego, rozpoczęcie leczenia.
Pacjenci z niskim poziomem hemoglobiny o różnym podłożu – obserwacja stanu klinicznego, zebranie dokładnego wywiadu, rozpoczęcie leczenia.
Marskość wątroby – obserwacja stanu klinicznego, zebranie wywiadu, rozpoczęcie leczenia.
Żółtaczka – obserwacja stanu klinicznego, zebranie wywiadu, rozpoczęcie leczenia.
Pulmonologia:
Zaostrzenie astmy – osłuchanie i interpretacja badania, różnicowanie z innymi chorobami, rozpoczęcie leczenia.
POCHP – osłuchanie i interpretacja badania, różnicowanie z innymi chorobami, rozpoczęcie leczenia, prawidłowa tlenoterapia.
Zapalenie płuc – osłuchanie i interpretacja badania, różnicowanie z innymi chorobami, rozpoczęcie leczenia, prawidłowa tlenoterapia.
Płyn w jamie opłucnowej - osłuchanie i interpretacja badania, różnicowanie z innymi chorobami, rozpoczęcie leczenia, prawidłowa tlenoterapia.
Rozedma – osłuchanie i interpretacja badania, różnicowanie z innymi chorobami, rozpoczęcie leczenia, prawidłowa tlenoterapia.
Zakaźny:
Róża – obraz kliniczny, różnicowanie z innymi chorobami.
Zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych – obraz kliniczny, zebranie wywiadu, rozpoczęcie leczenia.
Biegunka zakaźna – ocena stanu pacjenta, zebranie wywiadu, obserwacja stanu klinicznego, rozpoczęcie leczenia.
Toksyczny obrzęk płuc – obserwacja, różnicowanie, dyskusja na ten temat.
Choroby zakaźne typu HIV,WZW (różne typy) itp. - zebranie prawidłowego wywiadu, obserwacja stanu klinicznego, interpretacja objawów.
Perforacja – nauka rozpoznawania i badania chorego, obserwacja stanu klinicznego, rozpoczęcie prawidłowego zaopatrywania – przygotowanie do zabiegu operacyjnego.
Krwawienie z przewodu pokarmowego – zebranie wywiadu od pacjenta, obserwacja stanu klinicznego, zbadanie jamy brzusznej i per rectum, interpretacja danych i postawienie diagnozy ratowniczej.
Zapalenie wyrostka robaczkowego – różnicowanie i prawidłowe rozpoznanie, wdrążenie leczenia przeciw bólowego.
Porażenie nerwu twarzowego i trójdzielnego – zebranie wywiadu, badanie neurologiczne, obserwacja stanu klinicznego, interpretacja danych, postawienie diagnozy ratowniczej.
Zawroty głowy – zebranie wywiadu, badanie neurologiczne, obserwacja stanu klinicznego, interpretacja danych, postawienie diagnozy ratowniczej, rozpoczęcie leczenia.
Bóle głowy – zebranie wywiadu, badanie neurologiczne, obserwacja stanu klinicznego, interpretacja danych, postawienie diagnozy ratowniczej, rozpoczęcie leczenia.
Metody kształcenia
Zajęcia w szpitalnym oddziale ratunkowym w małych grupach. Praca z pacjentem pod nadzorem instruktora.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlega aktywność na zajęciach, test umiejętności praktycznych, udział w czynnościach ratunkowych jako członek zespołu.
W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Literatura podstawowa
Andres J. (red), Wytyczne resuscytacji 2015, Polska Rada Resuscytacji, 2016.
Chmiel D., Cichańska M., Kłos E. Medyczne czynności ratunkowe, PZWL, 2015.
Kózka M., Rumian B., Maślanka M., Pielęgniarstwo ratunkowe, PZWL, 2013.
Literatura uzupełniająca
Mattu A., Brady W.: EKG w medycynie ratunkowej. Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2011.
Orebaugh S.L., red. wyd. pol. Andres J., Atlas technik i metod zabezpieczania dróg oddechowych, Elselvier Urban&Partner, 2011.
Paciorek P., Patrzała A., Kłos E., Medyczne czynności ratunkowe, PZWL, 2014.
Serafin P., Schue R., Postępowanie w nagłych przypadkach medycznych, wyd. Edra Urban &Partnerzy, 2014.
Uwagi
Sylabus opracował: mgr Katarzyna Ostaszewska
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 08-06-2018 15:05)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.