SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Nauka oparta na problemie - przedmiot fakultatywny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Nauka oparta na problemie - przedmiot fakultatywny
Kod przedmiotu 12.9-WL-LEK-NOP
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr n. med. Agnieszka Szczepek
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest doskonalenie przez studentów umiejętności komunikacji, interpersonalnej, rozwiązywania problemów, krytycznego myślenia, współpracy i samokształcenia.

Wymagania wstępne

Zaliczenie III-go semestru.

Zakres tematyczny

Opracowywanie przypadków klinicznych z zakresu immunologii i mikrobiologii. Indywidualna i grupowa komunikacja i synteza informacji.

Metody kształcenia

Koncepcja nauki opartej na problemie Problem based learning (PBL) to nauczanie metodą rozwiązywania problemów, który stawia studenta w centrum procesu przekazywania wiedzy i skłania go do samodzielnego poszukiwania rozwiązań. Podobnie jak w przypadku innych grupowych metod, należy rozdzielić role: moderatora, mówcy, protokolanta i osoby mierzącej czas. Po rozdzieleniu ról, grupa omawia kierunki zmierzające do rozwiązania problemu, a także ewentualne zadania. Ważne jest, aby wszyscy członkowie grupy aktywnie uczestniczyli w zajęciach, badali i odkrywali problem na różnych płaszczyznach.

Każdy temat jest omawiany podczas dwóch sesji: A i B. Pomiędzy sesjami przewidziana jest przynajmniej tygodniowa przerwa na przygotowanie materiału.

Sesja A

  • sprecyzowanie i przedyskutowanie pytania
  • uzgodnienie tematu
  • uaktywnienie wcześniejszej wiedzy, która przyczyni się do rozwiązania problemów za pomocą metody burzy mózgów
  • omówienie i uporządkowanie wcześniejszej wiedzy i pomysłów. Zidentyfikowanie brakujących elementów w wiedzy.
  • zdefiniowanie konkretnych potrzeb do pogłębienia wiedzy i uzgodnienie celów kształcenia.
  • ostateczne opracowanie tematu.

Sesja B

  • zebranie, omówienie i podsumowanie nabytych wiadomości i umiejętności. Synteza procesu uczenia się.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w zajęciach. Udział w zajęciach we wszystkich rolach (moderator, mówca, członek grupy, protokolant i mierzący czas).

Literatura podstawowa

  1. Gałaś A,  Pac A. Wykorzystanie elementów Problem-Based Learning w nauczaniu epidemiologii. Probl Hig Epidemiol 2009, 90(4): 608-612.

Literatura uzupełniająca

  1. Maksymowicz S. Jak zatrzymać dehumanizację medycyny. Internetowy Miesięcznik Idei, nr 10 (64)/2015, 7 października–3 listopada 2015.
  2. Bliss J. Chang, Problem-based learning in medical school: A student's perspective Annals of Medicine and Surgery 12 (2016) 88e89.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 07-05-2018 16:10)