SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia myśli ustrojowo-administracyjnej i socjologiczno-ekonomicznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia myśli ustrojowo-administracyjnej i socjologiczno-ekonomicznej
Kod przedmiotu 14.0-WX-AdD-HMUAISE-Ć-14_pNadGen4R8NF
Wydział Wydział Prawa i Administracji
Kierunek Administracja
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Bohdan Halczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z głównymi założeniami teorii poświęconych problematyce państwowej, wysuniętych przez wybitnych myslicieli, od czasów starozytnych do współczesności, uświadomienie słuchaczom, że poglądy na temat roli państwa w życiu społecznym ulegały ewolucji na przestrzeni dziejów, doskonalenie umiejętności samodzielnej pracy z opracowaniem naukowym oraz tekstem źródłowym, rozwijanie nawyku samokształcenia.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Państwo w rozważaniach: Sokratesa, Platona, Arystotelesa, Marka Tuliusza Cycerona, Lucjusza Anneusza Seneki, Świętego Augustyna, Świętego Tomasza z Akwinu, Marsyliusza z Padwy, Niccolo Machiavellego, Thomasa Morusa, Jeana Bodin, Tommaso Campanelli, Thomasa Hobbesa, Johna Locke, Karola Ludwika Monteskiusza, Jana Jakuba Rousseau, Davida Hume, Jeremy Bnthama, Benjamina Constant, Georga Wilhelma Hegla, Augusta Comte, Johna Stuarta Milla, Charlesa Alexisa de Tocqueville, Karola Marksa, Friedricha Nietzsche, Karla Popera, Miltona Friedmana, Michaela Oakeshott, Jürgena Habermasa, Johna Rawlsa, Michaela Foucault.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład konwersatowyjny, analiza tekstów źródłowych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest czynny udział w zajęciach oraz zdane kolokwium końcowe. Kolokwium ma charakter pisemny. Dotyczy problematyki omawianej w trakcie ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdany egzamin. Zagadnienia zostaną wcześniej przekazane studentom. W trakcie egzaminu student otrzyma cztery zagadnienia wybrane losowo. Odpowiedź pozytywna na dwa pytania kwalifikuje do oceny dostatecznej. Trzy pytania to ocena dobra, a cztery ocena bardzo dobra. Zarówno w pierwszym jak i drugim terminie egzamin ma charakter pisemny.

Literatura podstawowa

1. A. Sylwestrzak, Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa (wydanie 9 lub 10).

Literatura uzupełniająca

1. Myśliciele polityczni. Od Sokratesa do współczesności, pod red. D. Bucher, P. Kelly (wydanie dowolne).

2. A. Heywood, Ideologie polityczne. Wprowadzenie. (wydanie dowolne).

3. J. Justyński, Historia doktryn polityczno-prawnych, Toruń 2000.

4. W. Stankiewicz, Historia mysli ekonomicznej. (wydanie dowolne).

5. J. Szacki, Historia mysli socjologicznej. (wydanie dowolne).

6. W. tatarkiewicz, Historia filozofii. (wydanie dowolne).

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Maciej Kłodawski (ostatnia modyfikacja: 27-03-2018 06:09)