SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna |
Kod przedmiotu | WX--PZEZ-POD15 |
Wydział | Wydział Prawa i Administracji |
Kierunek | Studia podyplomowe prawa medycznego i bioetyki |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 4 (w tym jako e-learning) |
0,27 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest uzyskanie wiedzy i umiejętności określenia i analizowania problemów zdrowotnych jednostki, rodziny, społeczności oraz wyboru stosowanych strategii interwencji promujących zdrowie w zakresie działalności edukacyjno-zdrowotnej z poradnictwem. Rozumienie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej jako elementu działań na rzecz zdrowia w ramach szeroko określonej profilaktyki
brak
1. Paradygmaty zdrowia. Zdrowie w kontekście jakości życia.
2. Zagrożenia ekologiczne, zagrożenia zdrowotne występujące w środowisku.
3. Ocena stanu zdrowia ludności, wybrane elementy epidemiologii opisowej i analitycznej. Korzystanie z różnych źródeł informacji.
4. Sytuacja zdrowotna w Polsce i wynikające z niej zadania dla promocji zdrowia.
5. Koncepcja promocji zdrowia - założenia, kierunki i obszary działań, podejście prewencyjne a promocyjne. Dokumenty promocji zdrowia.
6. Potrzeby i problemy zdrowotne różnych populacji, czynniki sprzyjające występowaniu chorób - zakres działań w promocji zdrowia.
7. Działania zdrowotne na rzecz umacniania zdrowia - siedliskowe podejście w promocji zdrowia.
8. Rola położnej w promowaniu zdrowia.
9. Zapobieganie chorobom związanym ze stylem życia. Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu.
10. Podstawy dydaktyczne w promocji zdrowia. Metodyka edukacji zdrowotnej dzieci, młodzieży i dorosłych.
11. Kierunki i modele edukacji zdrowotnej. Planowanie edukacji zdrowotnej.
12. Metodologia programów zdrowotnych w promocji zdrowia. Wybrane modele konstruowania programów profilaktycznych.
13. Interdyscyplinarny charakter działań na rzecz promocji zdrowia.
14. Marketing w promocji zdrowia.
15. Komunikacja w promocji zdrowia. Wsparcie społeczne.
- Wykłady.
- Praca w grupach.
- Samodzielna praca samokształceniowa.
- Praca nad projektem.
- Uczenie innych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Sprawdzenie stopnia przygotowania studentów oraz ich aktywności w trakcie zajęć. Zaliczenie przedmiotu w formie przygotowanego samodzielnie projektu.
1. Andruszewicz A., Banaszkiewicz M. (red.), Promocja zdrowia, t. I, Teoretyczne podstawy promocji zdrowia, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2008.
2. Cianciara D., Zarys współczesnej promocji zdrowia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010.
3. Czupryna A. (red.), Zdrowie publiczne, t. I, II, Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne Vesalius, Kraków 2001, 2002.
4. Karski J. B. (red.), Promocja zdrowia, Wydawnictwo Ignis, Warszawa 1999.
5. Karski J., Promocja zdrowia dziś i perspektywy jej rozwoju w Europie, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2009.
6. Pike S., Forster D., Promocja zdrowia dla wszystkich, Wydawnictwo Czelej, Lublin 1998.
7. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Zmodyfikowane przez dr hab. Martyna Łaszewska-Hellriegel, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-04-2018 16:56)