SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Transplantacja, embriologia, medycyna reprodukcyjna,eutanazja - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Transplantacja, embriologia, medycyna reprodukcyjna,eutanazja
Kod przedmiotu WX--TERE-POD15
Wydział Wydział Prawa i Administracji
Kierunek Studia podyplomowe prawa medycznego i bioetyki
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Egzamin
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Przedstawienie podstawowych prawnych aspektów zagadnień wiązanych z transplantacją, embriologią i medycyną reprodukcyjną.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Założenia ustawy transplantacyjnej, cywilnoprawne aspekty transplantacji organów. Uregulowania prawne dotyczące embriologii i medycyny reprodukcyjnej w tym problemy prawne i etyczne związane z zapłodnieniem in zapłodnieniem in vitro. Założenia i funkcjonowanie rządowego programu refundacji zabiegów in vitro. Genetyczna diagnostyka prenatalna. Testy genetyczne i choroby możliwe do wykrycia w okresie prenatalnym. Terapia genowa. Metody stosowane w terapii genowej do transferu informacji genetycznej. Jednostki chorobowe możliwe do leczenia genoterapeutycznego. Perspektywy i niebezpieczeństwa transferu genów. Etyczne, moralne i prawne aspekty genetyki.

Metody kształcenia

Seminaria dyskusyjno-prezentacyjne omawiające wybrane, związane z medycyną, działy transplantologii embriologii i genetyki. Studenci przygotowują zaplanowane tematy na każde zajęcia a wybrane osoby przygotowują i wygłaszają wstępne prezentacje są również moderatorami dyskusji. Prezentacje i wypowiedzi są na bieżąco oceniane przez prowadzących a ocena ta stanowi podstawę do opinii dopuszczającej do egzaminu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Sprawdzenie stopnia przygotowania studentów oraz ich aktywności w trakcie zajęć, zaliczenie w formie egzaminu pisemnego lub ustnego

Literatura podstawowa

1. J. Turney, Ślady Frankensteina. Nauka, genetyka, kultura masowa, przeł. M. Wiśniewska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2001,

2. J. Komender, M. Lao, W. Rowiński, J. Wałaszewski, D. Safjan (rozm. przepr. M. Bajer), Trudny dar. O perspektywach i dylematach transplantacji, „Tygodnik Powszechny” 1998, nr 28.

3. Rowiński, J. Wałaszewski, Bariery i szanse rozwoju przeszczepiania narządów w Polsce, „Służba Zdrowia” 1994, nr 43 – 44, s. 9

4. P. Wolf, K. Boudjema, B. Ellero, J. Cinqualbre, Transplantacja narządów. Kompendium, tłum. S. Michowicz, J. Michowicz, D. Patrzałek, Wydawnictwo Volumed, Wrocław 1993, s. 47.

5. R. Tokarczyk, Prawa narodzin, życia i śmierci. Podstawy biojurysprudencji, Kantor Wydawniczy Zakamycze, Kraków 2002, s. 213 – 232.

6'  Nowacka, Etyka a transplantacje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003

7. Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki. Dla studentów i lekarzy, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011.

 

 

 

Literatura uzupełniająca

1. W. Rowiński, Aspekty prawne i etyczne przeszczepiania narządów. Historia, stan obecny i problemy czekające nas w najbliższej przyszłości, „Służba Zdrowia” 2002, nr 75 – 76, s. 16

2. R. Tokarczyk, Prawa narodzin, życia i śmierci. Podstawy biojurysprudencji, Kantor Wydawniczy Zakamycze, Kraków 2002, s. 214

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Martyna Łaszewska-Hellriegel, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-04-2018 18:35)