SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Transplantacja, embriologia, medycyna reprodukcyjna,eutanazja |
Kod przedmiotu | WX--TERE-POD15 |
Wydział | Wydział Prawa i Administracji |
Kierunek | Studia podyplomowe prawa medycznego i bioetyki |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Egzamin |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Przedstawienie podstawowych prawnych aspektów zagadnień wiązanych z transplantacją, embriologią i medycyną reprodukcyjną.
brak
Założenia ustawy transplantacyjnej, cywilnoprawne aspekty transplantacji organów. Uregulowania prawne dotyczące embriologii i medycyny reprodukcyjnej w tym problemy prawne i etyczne związane z zapłodnieniem in zapłodnieniem in vitro. Założenia i funkcjonowanie rządowego programu refundacji zabiegów in vitro. Genetyczna diagnostyka prenatalna. Testy genetyczne i choroby możliwe do wykrycia w okresie prenatalnym. Terapia genowa. Metody stosowane w terapii genowej do transferu informacji genetycznej. Jednostki chorobowe możliwe do leczenia genoterapeutycznego. Perspektywy i niebezpieczeństwa transferu genów. Etyczne, moralne i prawne aspekty genetyki.
Seminaria dyskusyjno-prezentacyjne omawiające wybrane, związane z medycyną, działy transplantologii embriologii i genetyki. Studenci przygotowują zaplanowane tematy na każde zajęcia a wybrane osoby przygotowują i wygłaszają wstępne prezentacje są również moderatorami dyskusji. Prezentacje i wypowiedzi są na bieżąco oceniane przez prowadzących a ocena ta stanowi podstawę do opinii dopuszczającej do egzaminu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Sprawdzenie stopnia przygotowania studentów oraz ich aktywności w trakcie zajęć, zaliczenie w formie egzaminu pisemnego lub ustnego
1. J. Turney, Ślady Frankensteina. Nauka, genetyka, kultura masowa, przeł. M. Wiśniewska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2001,
2. J. Komender, M. Lao, W. Rowiński, J. Wałaszewski, D. Safjan (rozm. przepr. M. Bajer), Trudny dar. O perspektywach i dylematach transplantacji, „Tygodnik Powszechny” 1998, nr 28.
3. Rowiński, J. Wałaszewski, Bariery i szanse rozwoju przeszczepiania narządów w Polsce, „Służba Zdrowia” 1994, nr 43 – 44, s. 9
4. P. Wolf, K. Boudjema, B. Ellero, J. Cinqualbre, Transplantacja narządów. Kompendium, tłum. S. Michowicz, J. Michowicz, D. Patrzałek, Wydawnictwo Volumed, Wrocław 1993, s. 47.
5. R. Tokarczyk, Prawa narodzin, życia i śmierci. Podstawy biojurysprudencji, Kantor Wydawniczy Zakamycze, Kraków 2002, s. 213 – 232.
6' Nowacka, Etyka a transplantacje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003
7. Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki. Dla studentów i lekarzy, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011.
1. W. Rowiński, Aspekty prawne i etyczne przeszczepiania narządów. Historia, stan obecny i problemy czekające nas w najbliższej przyszłości, „Służba Zdrowia” 2002, nr 75 – 76, s. 16
2. R. Tokarczyk, Prawa narodzin, życia i śmierci. Podstawy biojurysprudencji, Kantor Wydawniczy Zakamycze, Kraków 2002, s. 214
Zmodyfikowane przez dr hab. Martyna Łaszewska-Hellriegel, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-04-2018 18:35)