SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoretyczne podstawy wychowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoretyczne podstawy wychowania
Kod przedmiotu 05.7-WP-PSpP-TPWYC
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki wychowawczej na płaszczyźnie teoretycznej, świadomość wielości możliwości kształtowania teoretycznych podstaw koncepcji wychowawczych; zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat teorii wychowania; zapoznanie z dylematami współczesnej teorii wychowania; uwrażliwienie na probabilistyczne podstawy teorii wychowania; kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów wychowawczych; wprowadzenie w proces samowychowania.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Wykłady

1) Pojęcie wychowania i jego cechy. 2) Wychowanie według koncepcji humanistycznej i pedagogicznej. 3) Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej i psychospołecznej. 4) Sposoby uprawiania teorii wychowania. Perspektywy teorii wychowania. 5) Wartości źródłem wychowania. 6) Cele i metody wychowania.7) Dziedziny wychowania. 8) Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna. 9) Rola podstawowych środowisk wychowawczych w procesie wychowania. 10) Charakterystyka procesu wychowawczego. 11) Operacjonalizacja celów wychowania. 12) Sytuacje wychowawcze. 13) Zasady i formy wychowania. 14) Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania.

Metody kształcenia

Wykłady

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Zaliczenie w formie testowej. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry (91-100%), dobry plus (81-90%), dobry (71-80%), dostateczny plus (61-70%), dostateczny (51-60%).

Ocena z przedmiotu

Ocenę końcową z przedmiotu stanowi ocena z wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Człowiek – wychowanie – kultura: wybór tekstów, red. F. Adamski, Kraków 1993.
  2. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.
  3. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I, II, Warszawa 2003.
  4. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.
  5. Śliwerski B., Pedagogika: podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.
  6. Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010.
  7. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
  2. Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie: wybrane problemy pedagogiki personalistycznej, W. Furmanek, Rzeszów 1995.
  3. „Studia z Teorii Wychowania” 2010, nr 1.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Banach (ostatnia modyfikacja: 19-05-2018 08:54)