SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika lecznicza - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika lecznicza
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSpP-PEDLE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Janion
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie problematyki choroby przewlekłej i niepełnosprawności ruchowej dziecka w aspekcie biopsychospołecznym.

Wymagania wstępne

Wstęp do pedagogiki, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, psychologia rozwojowa, biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, wybrane zagadnienia z pediatrii.

Zakres tematyczny

Wykłady

1) Psychologiczne i socjologiczne koncepcje choroby przewlekłej i niesprawności ruchowej. 2) Skutki chorób przewlekłych dla rozwoju dzieci. 3) Psychospołeczne problemy dzieci z niepełnosprawnością ruchową. Hospitalizacja dziecka. 4) Wpływ choroby dziecka na życie rodziny.

Ćwiczenia

1) Charakterystyka wybranych chorób przewlekłych i dysfunkcji ruchowych oraz ich wpływ na psychospołeczne i edukacyjne funkcjonowanie dziecka.

Metody kształcenia

Wykłady

Wykład tradycyjny, prezentacja multimedialna.

Ćwiczenia

Praca indywidualna, praca w grupach, metoda przypadków, burza mózgów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Ocena z egzaminu.

Ćwiczenia

Praca studenta na zajęciach (25%), realizacja prac zaliczeniowych (25%), kolokwium (50%).

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Dziecko przewlekle chore – problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne, red. B. Antoszewska, Toruń 2011.
  2. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
  3. Maciarz A., Pedagogika lecznicza i jej przemiany, Warszawa 2001.
  4. Pecyna M. B., Dziecko i jego choroba, Warszawa 2000.
  5. Pilecka W., Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków 2002.

Literatura uzupełniająca

  1. Choroba dziecka w twoim życiu: o dzieciach ciężko i przewlekle chorych i ich rodzicach, red. E. Góralczyk, Warszawa 1996.
  2. Doświadczanie choroby i niepełnosprawności, red. E. Zasępa, Warszawa 2013.
  3. Janion E., Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Zielona Góra 2007.
  4. Psychologia zdrowia dzieci i  młodzieży, W. Pilecka, Kraków 2011.
  5. Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Kraków 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Janion (ostatnia modyfikacja: 23-04-2018 17:55)