SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka specjalna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka specjalna
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSpP-DYDSP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jolanta Lipińska-Lokś
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawami dydaktyki specjalnej. Ukształtowanie umiejętności dostrzegania swoistych cech uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi warunkującymi ich edukację o charakterze specjalnym. Umocnienie pozytywnej postawy studenta wobec edukacji uczniów z niepełnosprawnością na miarę ich możliwości.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Wykłady

1) Przedmiot i zadania dydaktyki. 2) Miejsce dydaktyki specjalnej w systemie nauk. 3) Dydaktyka specjalna a dydaktyka ogólna. 4) Podstawowa terminologia z zakresu dydaktyki. 5) Rys historyczny i podstawy kształcenia, nauczania osób z niepełnosprawnością. 6) Specyfika nauczania i uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 7) Rola nauczyciela w nauczaniu specjalnym.

Ćwiczenia

1) Cele kształcenia specjalnego. 2) Treści i program w nauczaniu uczniów z niepełnosprawnością. 3) Zasady ortodydaktyki. 4) Metody w nauczaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 5) Formy organizacyjne kształcenia specjalnego. 6) Jednostka lekcyjna w szkolnictwie specjalnym. 7) Środki wykorzystywane w nauczaniu uczniów z niepełnosprawnością.

Metody kształcenia

Wykłady

Wykład, wykład konwersatoryjny, pokaz.

Ćwiczenia

Dyskusja, pokaz, praca z książką, metoda problemowa i aktywizująca.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Pozytywna ocena z kolokwium po uzyskaniu 60% punktów za prawidłowe odpowiedzi na zadane pytania.

Ćwiczenia

Pozytywna ocena merytoryczna prezentacji tematycznej (50%). Pozytywna ocena aktywności indywidualnej i grupowej studenta na zajęciach (w tym aktywnego udziału w dyskusji) (50%).

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: podręcznik akademicki, red. J. Głodkowska, Warszawa 2010.
  2. Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2002.
  3. Pańczyk J., Zasady nauczania specjalnego (dydaktyki specjalnej), „Roczniki Pedagogiki Specjalnej” 1999, nr 10.
  4. Stawowy-Wojnarowska I., Podstawy kształcenia specjalnego, Warszawa 1989.
  5. Wyczesany J., Dydaktyka specjalna: wybrane zagadnienia, Gdańsk 2014. 

Literatura uzupełniająca

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2. Dykcik W., Pedagogika specjalna, Poznań 1997.
  3. Dykcik W., Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej: osiągnięcia naukowe i praktyka (z perspektywy 50-lecia pracy pedagogicznej z osobami z niepełnosprawnością), Poznań 2010.
  4. Gajdzica Z., Kilka uwag na temat kształcenia specjalnego w perspektywie edukacji integracyjnej i inkluzyjnej uczniów niepełnosprawnych, „Roczniki Pedagogiki Specjalnej” 2012, nr 14.
  5. Lipkowski O., Ortodydaktyka, „Szkoła Specjalna” 1972, nr 2.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2018 22:53)