SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Tyflopedagogika - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Tyflopedagogika
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSpP-TYFLO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1) Zapoznanie ze spycyfiką psychospołecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci), możliwościami edukacji i rehabilitacji. Wdrożenie do rozumienia i posługiwania się terminologią tyflopedagogiczną. 2) Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania potrzeb i interpretowania zachowań osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci). Nabycie umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z osobami z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza z dziećmi) oraz ich rodzinami. 3) Uwrażliwienie na problematykę, możliwości i ograniczenia osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci). Uwrażliwienie na inkluzję eduakcyjną i społeczną osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci).

Wymagania wstępne

Ogólna wiedza na temat problematyki niepełnosprawności człowieka, jego możliwości i ograniczeniach oraz systemu pomocy. Empatia i zdolność do integracji społecznej z osobami z niepełnosprawnością.

Zakres tematyczny

Wykłady

1) Niepełnosprawność wzroku – pojęcie, klasyfikacja, etiologia. 2) Specyfika psychospołecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci). 3) Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci) – światowe i krajowe tendencje.

Ćwiczenia

1)  Specyfika rozwoju psychoruchowego dziecka niewidomego i słabowidzącego. 2) Wczesne wspomaganie rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku: obszary i metody oddziaływania. 3) Edukacja dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością wzroku – szkolnictwo specjalne, ogólnodostępne, integracyjne – idea i krytyka. 4) Osoba z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dziecko) w środowisku rodzinnym i społecznym.

Metody kształcenia

Wykłady

Wykład konwencjonalny, wykład z pokazem, wykład konwersatoryjny, dyskusja.

Ćwiczenia                                              

Praca z książką, klasyczna metoda problemowa, metody ekspresyjne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Ocena z egzaminu.

Ćwiczenia

Średnia ocen uzyskanych z aktywności na zajęciach, udziału w dyskusji, kolokwium, pracy zaliczeniowej przygotowanej w zespołach.

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Oceną końcową jest średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Czerwińska M., Niewidomy, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. III, Warszawa 2004, s. 685-693.
  2. Czerwińska M., Rehabilitacja osób niewidomych, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. V, Warszawa 2006, s. 158-169.
  3. Majewski T., Tyflopsychologia rozwojowa, Warszawa 2002.
  4. Walthers R., Tyflopedagogika, Gdańsk 2007.
  5. Wspomaganie rozwoju małych dzieci z uszkodzonym wzrokiem, red. G. Walczak, Warszawa 2004.

Literatura uzupełniająca

  1. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, Warszawa 1999.
  2. Orkan-Łęcka M., Mama, tata, dziecko, czyli o tym, jak uczyć małe niewidome   dziecko w warunkach domowych, Warszawa 1994.
  3. Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi, red. S. Jakubowski, Warszawa 2001.
  4. Problemy wczesnej rehabilitacji niewidomych i słabowidzących dzieci, red. G. Walczak, Warszawa 1995.
  5. Rehabilitacja oraz edukacja dzieci i młodzieży z dysfunkcjami narządu wzroku, red. J. Pilecki, M. Kozłowski, Kraków 1999.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)