SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Tyflopedagogika |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSpP-TYFLO |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
1) Zapoznanie ze spycyfiką psychospołecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci), możliwościami edukacji i rehabilitacji. Wdrożenie do rozumienia i posługiwania się terminologią tyflopedagogiczną. 2) Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania potrzeb i interpretowania zachowań osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci). Nabycie umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z osobami z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza z dziećmi) oraz ich rodzinami. 3) Uwrażliwienie na problematykę, możliwości i ograniczenia osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci). Uwrażliwienie na inkluzję eduakcyjną i społeczną osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci).
Ogólna wiedza na temat problematyki niepełnosprawności człowieka, jego możliwości i ograniczeniach oraz systemu pomocy. Empatia i zdolność do integracji społecznej z osobami z niepełnosprawnością.
Wykłady
1) Niepełnosprawność wzroku – pojęcie, klasyfikacja, etiologia. 2) Specyfika psychospołecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci). 3) Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci) – światowe i krajowe tendencje.
Ćwiczenia
1) Specyfika rozwoju psychoruchowego dziecka niewidomego i słabowidzącego. 2) Wczesne wspomaganie rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku: obszary i metody oddziaływania. 3) Edukacja dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością wzroku – szkolnictwo specjalne, ogólnodostępne, integracyjne – idea i krytyka. 4) Osoba z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dziecko) w środowisku rodzinnym i społecznym.
Wykłady
Wykład konwencjonalny, wykład z pokazem, wykład konwersatoryjny, dyskusja.
Ćwiczenia
Praca z książką, klasyczna metoda problemowa, metody ekspresyjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Ocena z egzaminu.
Ćwiczenia
Średnia ocen uzyskanych z aktywności na zajęciach, udziału w dyskusji, kolokwium, pracy zaliczeniowej przygotowanej w zespołach.
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Oceną końcową jest średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)