SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSpP-TPWWR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie przez studentów założeń wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz przepisów oświatowych regulujących WWRD. Poznanie przez studentów wybranych koncepcji wspomagania rozwoju oraz strategii WWRD. Opanowanie przez studentów umiejętności określania strefy aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka oraz projektowania sytuacji wychowawczych z wykorzystaniem wiedzy na temat wczesnego wspomagania rozwoju oraz odpowiednich zabaw i zadań. Uwrażliwienie studentów na konieczność współpracy z rodzicami dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju oraz specjalistami z zespołu WWRD, a także indywidualizacji oddziaływań.

Wymagania wstępne

Znajomość psychologii rozwoju dziecka do szóstego roku życia. Znajomość subdyscyplin pedagogiki specjalnej, w tym ograniczeń w rozwoju człowieka wynikających z rodzaju niepełnosprawności.

Zakres tematyczny

Wykłady

1) Wczesne wspomaganie rozwoju w przepisach prawa oświatowego. 2) Wybrane koncepcje wspomagania rozwoju. 3) Wyznaczniki działania o charakterze wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. 4) Modele wczesnego wspomagania rozwoju skoncentrowane na interakcje rodzice-dziecko. 5) Wychowanie rozwijające zorientowane na strefę najbliższego rozwoju. 6) Współpraca specjalistów zespołu WWRD z rodzicami dziecka z niepełnosprawnością.

Ćwiczenia

1) Logika prawidłowego i zaburzonego rozwoju u dziecka: relacje pomiędzy sferą soma, psyche i polis. 2) Znaczenie zabawy dla rozwoju dziecka. 3) Rodzaje zabaw. 4) Zadania jako środek aktywizowania dzieci. 5) Strategie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, np. Epizody Wspólnego Zaangożowania; Koncepcja rusztowania; Upośrednionego naucznia. 6) Określanie strefy aktualnego i najbliższego rozwoju u dzieci. 7) Projektowanie sytuacji wychowawczych sprzyjających wspomaganiu rozwoju dzieci z „układu ryzyka”. 8) Wizytacja w poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu poznania specyfiki działania zespołu WWRD oraz dokumentacji.

Metody kształcenia

Wykłady

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja.

Ćwiczenia

Dyskusja, uczenie się we współpracy, pokaz, metoda projektu

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin – Test z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczna (0-50%); dostateczna (51-60%), dostateczna plus (61-70%); dobra (71-80%); dobra plus (81-90%); bardzo dobra (91-100%).

Ćwiczenia

Średnia ocen z: 1) projektu zajęć wspomagających rozwój dziecka; kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) dostosowanie zajęć do możliwości dziecka, b) wykorzystanie strategii wczesnego wspomaganie rozwoju, c) atrakcyjność zajęć; 2) kolokwium z treści ćwiczeń; kryteria ocen: niedostateczna (0-50%); dostateczna (51-60%), dostateczna plus (61-70%); dobra (71-80%); dobra plus (81-90%); bardzo dobra (91-100%).

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa – średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, red. A. Brzezińska, G. Lutomski, Poznań 1994.
  2. Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoj: zrozumieć świat życia człowieka, Sopot 2010.
  3. Kohut D., Dziecko o specjalnych potrzebach w kręgu interdyscyplinarnej terapii, Kraków 2013. 
  4. Schaffer H.R., Psychologia dziecka, Warszawa 2009.
  5. Twardowski A., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań 2012
  6. Wygotski L.S., Wybrane prace psychologiczne, Warszawa 1971.

Literatura uzupełniająca

  1. Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny, red. G. Kwaśniewska, Lublin 2007.
  2. U źródeł rozwoju dzieci: o wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zaburzonego, red. H. Olechnowicz, Warszawa 1999.
  3. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. B. Cytowska, B. Winczura, Kraków 2006.
  4. Wsparcie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i w szkole, red. D. Gorajewska, Warszawa 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)