SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka pedagogiczna II - Rewalidacja i integracja - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka pedagogiczna II - Rewalidacja i integracja
Kod przedmiotu 05.1-WP-PSpP-PRAP2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 130 8,67 130 8,67 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie organizacji placówek, w których ma miejsce edukacja i rewalidacja dzieci (uczniów) z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Opanowanie umiejętności współorganizowania kształcenia dzieci (uczniów) niepełnosprawnych w systemie integracyjnym lub włączającym. Opanowanie umiejętności współpracy z nauczycielem wychowawcą podczas planowania procesu wychowania i nauczania. Opanowanie umiejętności projektowania i realizowania zajęć rewalidacyjnych z dziećmi (uczniami) niepełnosprawnymi oraz dokumentowania działań. Uwrażliwienie studentów na konieczność indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych i rewalidacyjnych oraz etycznego zachowania się w stosunku do niepełnosprawnych wychowanków oraz ich rodziców.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu subdyscyplin pedagogiki specjalnej oraz metodyki rewalidacji niepełnosprawnych uczniów.

Zakres tematyczny

Praktyka

Poznanie zasad BHP. Sposób funkcjonowania szkoły lub przedszkola, gdzie edukacją są objęte dzieci (uczniowie) z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Poznanie obowiązującej dokumentacji dotyczącej organizacji kształcenia dzieci (uczniów) z niepełnosprawnością zgodnie z prawem oświatowym (ze szczególnym uwzględnieniem IPET).

Obserwowanie czynności podejmowanych przez opiekuna praktyki w toku organizowania procesu kształcenia (dobór metod, form, aranżacja przestrzeni i jej wyposażenie) oraz zajęć rewalidacyjnych, sposobów zadawania i kontrolowania prac domowych, sposobów oceniania wychowanków, indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych i rewalidacyjnych, komunikowania społecznego i interpersonalnego z wychowankami.

Współdziałanie z opiekunem praktyk w planowaniu i prowadzeniu zajęć (lekcji w szkole, zajęć w przedszkolu) oraz zajęć rewalidacyjnych, kontrolowaniu, ocenianiu wychowanków, udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, podejmowaniu współpracy ze specjalistami w szkole oraz rodzicami. 

Pełnienie roli nauczyciela (pedagoga) w zakresie: planowania i realizowania zajęć edukacyjnych (lekcji w szkole, zajęć w przedszkolu) oraz zajęć rewalidacyjnych z uwzględnieniem zasady indywidualizacji pod kątem możliwości psychofizycznych dzieci (uczniów) z niepełnosprawnością, nauki systemu Braille`a, języka migowego, wykorzystania różnych metod, w tym metod alternatywnych i wspomagających, środków dydaktycznych i nowoczesnych technologii, organizacji na zajęciach pracy grupowej, diagnozowania wiedzy i umiejętności dzieci, współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami dzieci (uczniów).

Analiza i interpretacja sytuacji pedagogicznych poprzez prowadzenie dokumentacji, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocenę własnych kompetencji, ocenę przebiegu prowadzonych zajęć, konsultacje z opiekunem praktyki, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.

Metody kształcenia

Praktyka

Student wykorzystuje różne metody pracy wychowawczej, dydaktycznej, terapeutycznej i rewalidacyjnej z którymi zapoznał się na zajęciach dydaktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Praktyki

Odbycie praktyki w wymiarze godzin przewidzianej w programie studiów potwierdzonej opinią nauczyciela opiekuna praktyki. Podstawą zaliczenia jest terminowe rozliczenie dokumentacji praktyki u nauczyciela z ramienia UZ. Ocena z praktyki stanowi średnią ważoną: 80% oceny z praktyki wystawionej przez nauczyciela opiekuna praktyki i 20% oceny wystawionej przez nauczyciela z ramienia UZ za poziom merytoryczny dokumentacji praktyki.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest ocena z praktyki.

Literatura podstawowa

Najnowsza literatura przedmiotu, z którą student zapoznał się na zajęciach dydaktycznych.

Dostępne artykuły z czasopism: „Szkoła Specjalna”, „Wychowanie w Przedszkolu”, „Życie Szkoły”, „Rewalidacja” oraz wybrane przez studenta przewodniki metodyczne, scenariusze zajęć.

Literatura uzupełniająca

Dostępne artykuły z czasopism: „Szkoła Specjalna”, „Wychowanie w Przedszkolu”, „Życie Szkoły”, „Rewalidacja” oraz wybrane przez studenta przewodniki metodyczne, scenariusze zajęć

Uwagi

Lista organizatorów praktyk na poszczególnych specjalnościach, dokumenty oraz harmonogram praktyk, podawane są na stronie internetowej Wydziału. Szczegółowe instrukcje praktyk są dostępne u organizatorów praktyk. Zasady zaliczania praktyki bez obowiązku jej odbywania reguluje Regulamin studiów UZ.

Praktyka ma charakter ciągły i jest realizowana na początku V semestru.


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)