SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka pedagogiczna IV - Wczesne wspomaganie rozwoju - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka pedagogiczna IV - Wczesne wspomaganie rozwoju
Kod przedmiotu 05.1-WP-PSpP-PRAP4
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 70 4,67 70 4,67 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie organizacji placówek, w których jest realizowane wczesne wspomaganie rozwoju dzieci. Poznanie organizacji oraz działania zespołów wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Opanowanie umiejętności diagnozowania, projektowania, realizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z różnymi niepełnosprawnościami oraz dokumentowania działań. Rozwijanie umiejętności współpracy z członkami zespołu WWRD oraz włączania rodziców w proces wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych. Uwrażliwienie studentów na konieczność indywidualizacji oddziaływań oraz etycznego zachowania się w stosunku do rodziców dzieci niepełnosprawnych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu subdyscyplin pedagogiki specjalnej oraz metodyk wspomagania rozwoju dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

Zakres tematyczny

Praktyka

Poznanie zasad BHP. Poznanie sposobu funkcjonowania placówki (np. poradni psychologiczno-pedagogicznej, przedszkola), w której są organizowane zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z różnymi niepełnosprawnościami. Poznanie obowiązującej zgodnie z prawem oświatowym dokumentacji dotyczącej organizacji zespołów WWRD, w tym indywidulanych programów wczesnego wspomagania rozwoju.

Obserwowanie czynności podejmowanych przez opiekuna praktyki (członka zespołu WWRD) w toku zajęć specjalistycznych z dziećmi oraz rodzicami: aranżacja przestrzeni podczas zajęć, dobór sprzętu i specjalistycznych pomocy, nowoczesnych technologii, sposób wyzwalania aktywności dzieci, wykorzystywane metody pracy z dzieckiem i rodzicami, indywidualizacja oddziaływań, komunikowanie się z dzieckiem i jego rodzicami, współpraca z innymi specjalistami.

Współdziałanie z opiekunem praktyk w planowaniu i prowadzeniu zajęć z dziećmi i rodzicami z wykorzystaniem odpowiednich metod i środków (multimedialnych i nowoczesnych technologii) dopasowanych do dzieci z niepełnosprawnością, podejmowanie współpracy z innymi  specjalistami oraz rodzicami, analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie. 

Pełnienie roli nauczyciela (pedagoga) w zakresie: diagnozowania, planowania i realizowania zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, uwzględniania zasady indywidualizacji pod kątem możliwości psychofizycznych dzieci z niepełnosprawnością, wykorzystania różnych metod pracy z rodzicami i dzieckiem, współpracy z innymi specjalistami, wzmacniania więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, udzielania rodzicom instruktażu i porad dotyczących pracy z dzieckiem, włączania rodziców do aktywnego udziału w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Analiza i interpretacja sytuacji pedagogicznych poprzez prowadzenie dokumentacji, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocenę własnych kompetencji, ocenę przebiegu prowadzonych zajęć, konsultacje z opiekunem praktyki, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.

Metody kształcenia

Praktyka

Student wykorzystuje różne metody pracy wychowawczej, terapeutycznej i rewalidacyjnej, z którymi zapoznał się na zajęciach dydaktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Praktyki

Odbycie praktyki w wymiarze godzin przewidzianej regulaminem studiów potwierdzonej opinią nauczyciela opiekuna praktyki. Podstawą zaliczenia jest terminowe rozliczenie dokumentacji praktyki u nauczyciela z ramienia UZ. Ocena z praktyki stanowi średnią ważoną: 80% oceny z praktyki wystawionej przez nauczyciela opiekuna praktyki i 20% oceny wystawionej przez nauczyciela z ramienia UZ za poziom merytoryczny dokumentacji praktyki.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest ocena z praktyki.

Literatura podstawowa

Najnowsza literatura przedmiotu, z którą student zapoznał się na zajęciach dydaktycznych.

Literatura uzupełniająca

Dostępne artykuły z czasopism: „Szkoła Specjalna”, „Wychowanie w Przedszkolu”, „Życie Szkoły”, „Rewalidacja” oraz wybrane przez studenta przewodniki metodyczne, scenariusze zajęć.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)