SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka rewalidacji uczniów z niepełnosprawnością wzroku - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka rewalidacji uczniów z niepełnosprawnością wzroku
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSpP-MRUWZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Uporządkowanie podstawowej wiedzy na temat rewalidacji osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci). Zapoznanie z podstawowymi kierunkami oddziaływań rewalidacyjnych i Kształtowanie podstawowych umiejętności w tym zakresie: nauka czynności samoobsługowych, orientacja przestrzenna i poruszanie się, warsztat pracy umysłowej ucznia, asysta osobie z niepełnosprawnością wzroku (przewodnik, lektor, pomoc w czynnościach dnia). Uwrażliwienie na potrzeby, możliwości i ograniczenia osób z niepełnosprawnością wzroku.

Wymagania wstępne

Usystematyzowana podstawowa wiedza z zakresu tyflopedagogiki.

Zakres tematyczny

Konwersatoria

1) Podstawowe kierunki i metody oddziaływań w zakresie rehabilitacji podstawowej (np. czynności samoobsługowe, orientacja przestrzenna i samodzielne poruszanie się, metody dostępu do informacji pisanej i mówionej – warsztat pracy umysłowej) – w odniesieniu do uczniów niewidomych, ociemniałych i słabowidzących. 2) Podstawowe kierunki oddziaływań w zakresie rehabilitacji psychicznej uczniów niewidomych, ociemniałych i słabowidzących. 3) Podstawowe kierunki i metody oddziaływań w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej uczniów niewidomych, ociemniałych i słabowidzących. 4) Instytucjonalny i pozainstytucjonalny system wsparcia procesu rewalidacji osób (uczniów) z niepełnosprawnością wzroku.

Metody kształcenia

Konwersatoria

Praca z książką, pokaz z instruktażem, warsztat nabywania wybranych umiejętności, film dydaktyczny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Ocena z konwerstoriów – średnia ocen z aktywności na zajęciach, kolokwium, prac kontrolnych.

Ocena z przedmiotu

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Czerwińska M., Rehabilitacja osób niewidomych, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku,  T. V. Warszawa 2006, s. 158-169.
  2. Kuczyńska-Kwapisz J., Kwapisz J., Rehabilitacja osób niewidomych i słabowidzących: przewodnik metodyczny, Warszawa 1996.
  3. Majewski T., Tyflopsychologia rozwojowa, Warszawa 2002.
  4. Orientacja przestrzenna w usamodzielnianiu osób niewidomych, red. J. Kuczyńska-Kwapisz, Warszawa 2001.
  5. Założenia i metody rehabilitacji wzroku u słabowidzących, „Materiały Tyflologiczne” 1991, nr 7.

Literatura uzupełniająca

  1. Kalbarczyk M., Świat otwarty dla niewidomych: szanse i możliwości, Warszawa 2004.
  2. Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi, red. S. Jakubowski, Warszawa 2001.
  3. Rehabilitacja oraz edukacja dzieci i młodzieży z dysfunkcjami narządu wzroku, red. J. Pilecki, M. Kozłowski, Kraków 1999.
  4. Walter N., Nowe media dla niewidomych i słabowidzących, Poznań 2007.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)