SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka rewalidacji uczniów z niepełnosprawnością słuchu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka rewalidacji uczniów z niepełnosprawnością słuchu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSpP-MRUSŁ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Kochan
  • dr Małgorzata Kozłowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Usystematyzowanie wiedzy podstawowej na temat  rewalidacji osób z niepełnosprawnością narządów słuchu. Zapoznanie z podstawowymi kierunkami oddziaływań rewalidacyjnych. Unaocznienie zdolności i ograniczeń osób z niepełnosprawnością narządu słuchu.

Wymagania wstępne

Usystematyzowana podstawowa wiedza z zakresu surdopedagogiki.

Zakres tematyczny

Konwersatoria

1) Podstawowe kierunki i metody pracy w zakresie rehabilitacji osób z uszkodzonym narządem słuchu. 2) Wyrównywanie i zastępowanie deficytów biologicznych, rozwojowych przez rozwój funkcji zastępczych i wspomagających. 3) Indywidualizacja – konieczność dostosowania treści, metody, środków, organizacji nauczania do możliwości indywidualnych, optymalizacja rozwoju ucznia.

Metody kształcenia

Konwersatoria

Praca z książką, pokaz z instruktażem, warsztat nabywania wybranych umiejętności, film dydaktyczny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Ocena z konwerstoriów – średnia ocen z aktywności na zajęciach, kolokwium, prac kontrolnych.

Ocena z przedmiotu

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Baran J., Rewalidacja głuchych, [w] Pedagogika rewalidacyjna, red. A. Hulek, Warszawa 1977.
  2. Doroszewska J., Pedagogika specjalna, T. II, Wrocław 1989.
  3. Ossowski R., Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących – surdopedagogika, [w:] Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań 1998.
  4. Tomaszewski P., Język dzieci głuchych: wskazówki dla edukacji szkolnej, „Szkoła Specjalna” 2005, nr 3, s. 167-181.

Literatura uzupełniająca

  1. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, Warszawa 1991.
  2. Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2006

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)