SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka rewalidacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka rewalidacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSpP-MRNIS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jolanta Lipińska-Lokś
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu oligofrenopedagogiki – specyfiki niepełnosprawności intelektualnej oraz dotyczącej niepełnosprawności sprzężonej, a także zapoznanie z ograniczeniami i możliwościami rozwojowymi tej kategorii uczniów. Wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności z zakresu metodyki pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki specjalnej, podstawy teoretyczne rewalidacji, podstawy dydaktyki specjalnej.

Zakres tematyczny

Konwersatoria

1) Niepełnosprawność intelektualna – ustalenia terminologiczne, ujęcia, stopnie, uwarunkowania, symptomatologia stopni niepełnosprawności intelektualnej. 2) Niepełnosprawność sprzężona – istota wybranych problemów. 3) Diagnoza i pomoc psychologiczno – pedagogiczna uczniom z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. 4) Zasady pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. 5) Swoistość pracy z dziećmi z niepełnosprawnością sprzężoną. Dorastanie i dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną. 6) Rodzinny obraz niepełnosprawności intelektualnej. 7) Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Metody kształcenia

Konwersatoria

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Średnia ocen z: 1) Kolokwium – pozytywna ocena, po uzyskaniu 60% poprawnych odpowiedzi. 2) Prezentacja – pozytywna ocena merytoryczna. 3) Projekt zajęć rewalidacyjnych z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. 4i5) aktywny udział w zajęciach i w dyskusji.

Ocena z przedmiotu

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2. Dzieci z zaburzeniami łączonymi: trudne ścieżki rozwoju, red. B. Winczura, Kraków 2012.
  3. Janiszewska-Nieścioruk Z., Maciarz A., Współczesne problemy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków 2006.
  4. Kutscher M.L., Dzieci z zaburzeniami łączonymi, Warszawa 2007
  5. Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, red. Z. Janiszewska-Nieścioruk, Kraków 2007.

Literatura uzupełniająca

  1. Kościelska, M., Niechciana seksualność: o ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie, Warszawa 2004.
  2. Kościelska, M., Trudne macierzyństwo, Gdańsk 1998.
  3. Upośledzenie umysłowe – pedagogika, red. K. Kirejczyk, Warszawa 1981. 
  4. Wyczesany J., Oligofrenopedagogika, Kraków 1997.
  5. Lipińska - Lokś J. Zmiany stosunków między dziećmi pełnosprawnymi i dziećmi z niepełnosprawnością w klasach integracyjnych, Zielona Góra 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)