SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSpP-MWSRA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jolanta Lipińska-Lokś
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta ze specyfiką zaburzeń ze spektrum autyzmu, charakterystyką rozwoju małego dziecka z ASD i metodyką wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z zaburzeniem całościowym. Wyposażenie studenta w umiejętności wstępnego rozpoznania symptomów zaburzeń z spektrum autyzmu.  Kształtowanie pozytywnej postawy wobec odmienności zachowań dzieci z zaburzeniami rozwoju.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki specjalnej, podstawy rewalidacji, podstawy dydaktyki specjalnej.

Zakres tematyczny

Konwersatoria

1) Autystyczne spektrum zaburzeń – charakterystyka zaburzeń, specyfiki rozwoju, komunikowania się dzieci z ASD. 2) Narzędzia diagnostyczne w ASD we wczesnej fazie rozwoju dziecka. 3) Możliwości i ograniczenia pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu oraz w terapii dzieci z ASD. 4) Zasady i metody pracy wspomagającej rozwój dzieci oraz podstawy terapii dzieci z ASD. 5) Projektowanie planu wspomagania rozwoju i pomocy dzieciom z ASD i ich rodzicom. 6) Rola wsparcia społecznego wobec rodzin dzieci z ASD od momentu rozpoznania zaburzenia.

Metody kształcenia

Konwersatoria

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywna ocena z kolokwium (60% poprawności odpowiedzi). Udział w dyskusji. Pozytywna ocena prezentacji tematycznej. Pozytywna ocena projektu oddziaływań.

Ocenę stanowi ocena z konwersatorium.

Literatura podstawowa

  1. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, red. J.J. Błeszyński, Kraków 2008.
  2. Jaklewicz H., Autyzm wczesnodziecięcy: diagnoza, przebieg, leczenie, Gdańsk 1993.
  3. Pisula E., Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.
  4. Ukryte piętno: zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa, red. A. Brzezińska, S. Jabloński, M. Marchow, Poznań 2003.
  5. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. B. Cytowska B., B. Winczura, Kraków 2008. 

Literatura uzupełniająca

  1. Kastory-Bronowska M., Wczesna Interwencja – interdyscyplinarność działań wobec dziecka i rodziny, „Rewalidacja” 2012,  nr 1 (31).
  2. Maciarz A., Biedasiewicz M., Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera: studium przypadku, Zielona Góra 2000.
  3. Osoba autystyczna w rodzinie i środowisku lokalnym: doświadczenia lubuskie, red. A. Rudzińska-Rogoża, J. Lipińska-Lokś, Zielona Góra 2010.
  4. Pisula E., Małe dziecko z autyzmem: diagnoza i terapia, Gdańsk 2005.
  5. Płachetka J., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, „Wychowanie w Przedszkolu” 2014, nr 7 (wkładka: Poradnik Prawny Nauczyciela i Dyrektora Przedszkola)

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)