SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Choreoterapia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Choreoterapia
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSpP-PWCHO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy terapii tańcem. Zapoznanie z formami, strategiami i metodami pracy choreoterapeutycznej.

Wymagania wstępne

Dobra kondycja psychofizyczna. Znajomość zagadnień z psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Konwersatoria

1) Muzyka i ruch w kształceniu, wychowaniu i terapii. 2) Wybrane koncepcje choreoterapii. 3) Formy i sposoby pracy choreo terapeutycznej z osobami z niepełnosprawnością. 4) Aktywność muzyczno-ruchowa dzieci, młodzieży i osób starszych. 5) Uwarunkowania pracy choreoterapeuty. 6) Pomoce dydaktyczne do zajęć terapeutycznych. 7) Projektowanie warsztatów terapii tańcem. 8) Prezentowanie układów choreograficznych.

Metody kształcenia

Konwersatoria

Prezentacja praktyczna, przygotowanie projektu z zakresu terapii tańcem.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Średnia ocen z przedstawionych własnych projektów choreoterapeutycznych.

Ocena z przedmiotu

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów. 

Literatura podstawowa

  1. Jarkowska E., Muzyka jako element wychowania w rozwoju osobowym dziecka z niepełnosprawnością, Tychy 2004.
  2. Jutrzyna E., Niepełnosprawni w świecie muzyki, Warszawa 2007.
  3. Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 2001.
  4. Stachyra K., red., Modele, metody i podejścia w muzykoterapii, Lublin 2012.
  5. Nordorff P., Robbims C., Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, Kraków 2008.
  6. Szulc W., Muzykoterapia jako przedmiot badań i edukacji, Lublin 2005.
  7. Kataryńczuk-Mania L., red., Wybrane elementy terapii w procesie edukacji artystycznej, Zielona Góra 2002.
  8. Herdtweck W., Warsztaty rytmiki dla dzieci, Kielce 2005
  9. Ławrowska R, Rytm , muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005

Literatura uzupełniająca

  1. Matuszak L., red., Dźwięk w pedagogice i terapii, Włocławek 2014.
  2. Gąsienica-Szostak A., Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce, Warszawa 2003.
  3. Hamel P.M., Przez muzykę do samego siebie, Wrocław 1995.
  4. Konaszkiewicz Z., Dziecko  niepełnosprawne i muzyka, Warszawa 1994.
  5. Natanson T., Programowanie muzyki terapeutycznej, Wrocław 1992.
  6. Reuger C., Muzyczna apteczka, Warszawa 2000.
  7. Pietrzak J., Niech zatańczą radośnie !, Warszawa 2015
  8. Glińska-Lachowicz A.. Choeroterapia 
  9. Klöppel R., Vliex S., Rytmika w wychowaniu i terapii, Warszawa 1995
  10. Szelc-Mays M., Tańce malowane, podręcznik dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Kraków 2003
  11. Stadnicki A. Tańce dla dzieci, Warszawa 1994

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)