SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Język migowy I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Język migowy I
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSpP-F1JM1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Kochan
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedstawienie problemu wykorzystywania kodów manualnych w kształceniu i wychowaniu dzieci głuchych oraz zapoznanie z genezą j. migowego. Nauka alfabetu daktylograficznego, liczebników głównych oraz wybranych znaków ideograficznych – bloki: codzienna komunikacja, dom, rodzina, kolory, ubrania, czas, sklep.

Wymagania wstępne

Sprawność manualna obu rąk. Podstawy surdopedagogiki.

Zakres tematyczny

Wykłady

Przypomnienie wiadomości: 1) Osoby głuche i niedosłyszące – wprowadzenie do problematyki dotyczącej uszkodzeń słuchu. 2) Język migowy – jego historia, współczesność. 3) Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z głuchotą. 4) Problemy życia codziennego osób głuchych. 5) Rehabilitacja i leczenie osób z uszkodzonym słuchem. 6) Werbalne i niewerbalne sposoby komunikowania się z osobami głuchymi. Kształcenie osób głuchych. 7) Polski Związek Głuchych – zadania działalność

Konwersatoria

1) Wyjaśnienie znaków notacji graficznej stosowanej przy opisach graficznych znaków migowych. 2) Zapis gestograficzny wzajemnego położenia rąk. 3) Zapis gestograficzny układu palców każdej z rak. 4) Zapis gestograficzny pozycji ręki w przestrzeni. 5)  Zapis gestograficzny położenia rąk w stosunku do ciała. 6) Zapis gestograficzny kierunku ruchu. 7) Znaki alfabetu daktylograficznego. 8) Znaki pojęć liczbowych. 9) Zapoznanie z wybranymi znakami ideograficznymi, bloki: codzienna komunikacja, dom, rodzina, kolory, ubrania, czas, sklep.

Metody kształcenia

Wykłady

Wykład tradycyjny, problemowy, konwersatoryjny.

Konwersatoria

Praca grupowa, metoda warsztatowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Zaliczenie w formie pisemnej – pozytywną ocenę uzyska student, który otrzyma minimum 50% punktów.

Konwersatoria

Zaliczenie z oceną – sprawdzian praktyczny – pozytywną ocenę uzyska student, który otrzyma minimum 50% punktów (50%). Ocena z zaangażowania studenta podczas zajęć (50%).

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen z wykładów oraz konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Grenda P., Kosiba O., Leksykon języka migowego, Bogatynia 2011.
  2. Hendzel L.K., Słownik polskiego języka migowego, 1992.
  3. Pietrzak W., Język migowy dla pedagogów, Warszawa 1992.
  4. Pluta-Kowalska M., Kowalski M., Pomigaj mi mamo: językowy poradnik dla rodziców, Łódź 2009.
  5. Polski język migowy: konwersacje, red. A. Kwiecień, O. Romanowska, Łódź 2011.
  6. Prałat-Pyrzewicz I, Bajewska J., Język migowy w szkole i internacie, Warszawa 1994.
  7. Szczepankowski B., Podstawy języka migowego, Warszawa 1994.

Literatura uzupełniająca

Bouvet D., Mowa dziecka: wychowanie dwujęzyczne dziecka niesłyszącego, Warszawa 1996.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)