SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSpP-MEPRO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Janion
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Nabycie wiedzy o strukturze i zasadach funkcjonowania systemu rodzinnego oraz cyklu życia rodziny. Poznanie istoty wsparcia społecznego oraz podmiotów wsparcia rodziny dziecka z niepełnosprawnością w środowisku lokalnym. Poznanie form i metod pracy z rodziną dziecka niepełnosprawnego. Opanowanie umiejętności planowania współpracy z rodziną i jej realizacji w ramach form indywidualnych i grupowych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza dotycząca rodziny, jako środowiska życia człowieka. Wiedza z zakresu psychologii rozwoju i osobowości oraz psychologii wychowawczej.

Zakres tematyczny

Konwersatoria

1) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. 2) Fazy cyklu życia rodziny – charakterystyka najczęstszych problemów w poszczególnych fazach i sposobów radzenia sobie z nimi. 3) Wsparcie rodziny dziecka niepełnosprawnego w opiece i wychowaniu – pojęcie i rodzaje wsparcia, umiejętności i techniki przydatne w pracy osoby udzielającej wsparcia. 4) Podmioty wsparcia rodziny dziecka niepełnosprawnego w środowisku lokalnym. 5) Praca z rodziną na terenie placówki oświatowej – zapotrzebowanie na współpracę, bariery współpracy, indywidualne i grupowe formy współpracy, zasady współpracy. 6) Wybrane techniki terapii rodzin i możliwość wykorzystania ich elementów w pedagogicznej pracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością. 7) Wybrane metody aktywizujące w pedagogicznym wspomaganiu rodziny. 8) Właściwa komunikacja w relacji pedagog – rodzic. 9) Psychoedukacja dla rodziców dzieci z niepełnosprawnością – opracowanie scenariuszy spotkań z rodzicami na temat kompetencji rodzicielskich oraz trudności rozwojowych i wychowawczych dzieci.

Metody kształcenia

Konwersatoria

Dyskusja, burza mózgów, gry interakcyjne, indywidualna prezentacja problematyki, praca grupowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Ocena przygotowania i aktywnego udziału w ćwiczeniach. Kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach. Przygotowanie scenariuszy spotkań z rodzicami. Ocena wystawiona będzie na  podstawie średniej arytmetycznej ocen cząstkowych.

Ocena z przedmiotu

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych uczniów”?, Warszawa 2000.
  2. Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Kraków 2001.
  3. Nowak, B. M. Rodzina w kryzysie. Warszawa: 2012
  4. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, red. B. de Barbaro, Kraków 1999.
  5. Christopher C.J., Nauczyciel – rodzic: skuteczne porozumiewanie się, Gdańsk 2004.
  6. Efektywna współpraca nauczycieli i rodziców, red. G. Koźmiński, Złotów 2002.
  7. Minczakiewicz E.M., Grzyb B., Gajewski Ł., Elementarz dla rodziców: dziecko ryzyka a wychowanie, Kraków 2003.
  8. Satir V., Rodzina: tu powstaje człowiek, Gdańsk 2002.

Literatura uzupełniająca

  1. Fechner-Sędzicka I., Lachowska-Żarska E., Nauczyciele – rodzicom, Toruń 2002.
  2. Kozłowska A., Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka, Warszawa 2000.
  3. Mendel M., Rodzice i szkoła: jak współuczestniczyć w edukacji dzieci, Toruń 2000.
  4. Cierpka A., Kontakt z rodziną w realiach szkolnych. W: G. Katra, E. Sokołowska, [red.]. Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole, Warszawa 2010.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Janion (ostatnia modyfikacja: 23-04-2018 17:54)