SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSpP-MEPRO |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Nabycie wiedzy o strukturze i zasadach funkcjonowania systemu rodzinnego oraz cyklu życia rodziny. Poznanie istoty wsparcia społecznego oraz podmiotów wsparcia rodziny dziecka z niepełnosprawnością w środowisku lokalnym. Poznanie form i metod pracy z rodziną dziecka niepełnosprawnego. Opanowanie umiejętności planowania współpracy z rodziną i jej realizacji w ramach form indywidualnych i grupowych.
Podstawowa wiedza dotycząca rodziny, jako środowiska życia człowieka. Wiedza z zakresu psychologii rozwoju i osobowości oraz psychologii wychowawczej.
Konwersatoria
1) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. 2) Fazy cyklu życia rodziny – charakterystyka najczęstszych problemów w poszczególnych fazach i sposobów radzenia sobie z nimi. 3) Wsparcie rodziny dziecka niepełnosprawnego w opiece i wychowaniu – pojęcie i rodzaje wsparcia, umiejętności i techniki przydatne w pracy osoby udzielającej wsparcia. 4) Podmioty wsparcia rodziny dziecka niepełnosprawnego w środowisku lokalnym. 5) Praca z rodziną na terenie placówki oświatowej – zapotrzebowanie na współpracę, bariery współpracy, indywidualne i grupowe formy współpracy, zasady współpracy. 6) Wybrane techniki terapii rodzin i możliwość wykorzystania ich elementów w pedagogicznej pracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością. 7) Wybrane metody aktywizujące w pedagogicznym wspomaganiu rodziny. 8) Właściwa komunikacja w relacji pedagog – rodzic. 9) Psychoedukacja dla rodziców dzieci z niepełnosprawnością – opracowanie scenariuszy spotkań z rodzicami na temat kompetencji rodzicielskich oraz trudności rozwojowych i wychowawczych dzieci.
Konwersatoria
Dyskusja, burza mózgów, gry interakcyjne, indywidualna prezentacja problematyki, praca grupowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatoria
Ocena przygotowania i aktywnego udziału w ćwiczeniach. Kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach. Przygotowanie scenariuszy spotkań z rodzicami. Ocena wystawiona będzie na podstawie średniej arytmetycznej ocen cząstkowych.
Ocena z przedmiotu
Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatoriów.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Janion (ostatnia modyfikacja: 23-04-2018 17:54)