SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Profilaktyka społeczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Profilaktyka społeczna
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSpP-PWPSP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Grażyna Miłkowska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student zdobędzie wiedzę na temat profilaktyki społecznej w Polsce i za granicą. Pozna cele, zadania, poziomy profilaktyki, strategie profilaktyczne, obszary skutecznej profilaktyki w szkole i środowisku lokalnym, pozna standaryzowane programy profilaktyczne oraz zdobędzie wiedzę dotyczącą tworzenia programów profilaktycznych, szczególnie w odniesieniu do dzieci i młodzieży.

Wymagania wstępne

wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki resocjalizacyjnej i niedostosowania społecznego

Zakres tematyczny

  • Strategie działań profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży.
  • Profilaktyka w działalności szkoły. Szkolne i środowiskowe programy profilaktyczne. Podstawy prawne działalności profilaktycznej placówek opiekuńczo-wychowawczych.
  • Zasady konstruowania programów profilaktycznych. Standardy programów profilaktycznych.
  • Przegląd wybranych profesjonalnych programów profilaktycznych,
  • Profilaktyka w środowisku otwartym w Polsce i za granicą.
  • Rola profilaktyki w neutralizowaniu zachowań aspołecznych.
  1. Ogólne informacje o profilaktyce społecznej (kontrowersje terminologiczne, wyjaśnienie pojęć;
  2. Czynniki zagrażające i chroniące. Cele profilaktyki, jej poziomy, rodzaje. Modele profilaktyki);
  3. Podstawy prawne działalności profilaktycznej placówek opiekuńczo-wychowawczych. Profilaktyka w działalności szkoły.
  4. Programy i działania profilaktyczne.
  5. Programy wczesnej interwencji. Podstawowe składniki programów profilaktyki i wczesnej interwencji.
  6. Strategie działań profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży;
  7. Szkolne i środowiskowe programy profilaktyczne (przegląd wybranych profesjonalnych programów profilaktycznych);
  8. Rola diagnozy w projektowaniu programów i realizacji działań profilaktycznych, Wykorzystanie diagnozy do projektowania programów i realizacji działań profilaktycznych, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami
  9. Zasady konstruowania programów profilaktycznych. Standardy programów profilaktycznych.

Metody kształcenia

Zajęcia warsztatowe, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratoria

Ocena z laboratoriów – średnia ocen z aktywności na zajęciach, kolokwium, prac kontrolnych

 

Ocena z przedmiotu

Oceną końcową jest ocena z laboratoriów

Literatura podstawowa

  1. Bałandynowicz A., Profilaktyka i środki probacyjne. [w:] B. Urban, J. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. 2. Warszawa 2008.
  2. Gaś Z. B., Profilaktyka w szkole. Warszawa 2006.
  3. Gaś Z. B., Szkoła i nauczyciel w percepcji uczniów. Warszawa 1999.
  4. Ostaszewski K., Koncepcja wczesnej profilaktyki uzależnień. „Remedium” nr 1-2, 1993
  5. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa 2000.
  6. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2002
  7. Wojcieszek  K., Wygrać Zycie. Szkolny program profilaktyki, Kraków 2002

Literatura uzupełniająca

  1. Arendarska A., Wojcieszek K., Przygotowanie do profilaktyki domowej. Warszawa 1996.
  2. Macander D., Profilaktyka uzależnień w szkole. „Narkomania” 2007, nr 1
  3. Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Warszawa 2003.
  4. Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna. Warszawa 1995.
  5. Społeczność lokalna i społeczeństwo obywatelskie. [w:] Słownik Społeczny. Kraków 2004.
  6. Sztuka M., Izdebski Z., Specjalistyczne programy korekcyjno-resocjalizacyjne. [w:] B. Urban, M. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. 2. Warszawa 2008.
  7. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2000.
  8. Wojcieszek K., Na początku była rozpacz. Antropologiczne podstawy profilaktyki. Kraków 2005.
  9. Wojcieszek K., Szymańska J., Standardy jakości pierwszorzędowych programów profilaktycznych realizowanych w szkołach i placówkach oświatowych, www.cmppp.edu.pl/profilaktyka
  10. Zajączkowski K., Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży. Toruń 1998.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)