SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika dziecka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika dziecka
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSpP-PWPED
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Banach
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z wybranymi koncepcjami oraz stanem badań dotyczącymi dziecka i dzieciństwa.

Kształtowanie umiejętności projektowania różnorodnych okazji edukacyjnych dla dzieci w różnych kategoriach wiekowych i o zróżnicowanych możliwościach rozwojowych. 

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki i psychologii ogólnej.

Zakres tematyczny

Wykłady

1) Dziecko, dzieciństwo – wyjaśnienie pojęć, koncepcje psychologiczne i socjologiczne. 2) Zadania rozwojowe człowieka  dzieciństwie według koncepcji Roberta Havighursta. 3) Pajdocentryzm,  Pedologia – wyjaśnienie pojęć, geneza, czołowi  przedstawiciele i ich poglądy. 5) Pajdocentryzm w naukach o wychowaniu. 6) Pajdocentryzm a prawa dziecka. 7) Badania nad dzieckiem i dzieciństwem współczesną kontynuacją pajdocentryzmu. 8) Dziecko w centrum pedagogiki i zmiany społecznej. 9) Krytyka pajdocentryzmu. 10) Aktualność pajdocentryzmu w pedagogice teoretycznej i praktycznej.

Ćwiczenia

1) Dziecko i dzieciństwo w literaturze, sztuce i mediach. 2) Oblicza dzieciństwa w oparciu o film „Dziecko z Marsa” – analiza filmu z uwzględnieniem podanych kryteriów. 3) Dziecko w świetle koncepcji J. Korczaka, M. Montessori, H. Parkhurst. 4) Zagrożone dzieciństwo – rodzaje zagrożeń, profilaktyka. 5). Przemoc wobec dziecka. 6) Projektowanie plakatu pod hasłem „Mamo, tato - kochasz – nie bij” – praca w zespołach, zorganizowanie wystawy. 7) Projektowanie różnorodnych okazji edukacyjnych dla dzieci z uwzględnieniem treści matematycznych dla dzieci. 8) Codzienność dziecka w domu, w przedszkolu, w szkole, w szpitalu, na podwórku – prezentacje zebranego materiału. 

Metody kształcenia

 Wykłady

Wykład tradycyjny, wykład z elementami dyskusji, problemowy z zastosowaniem prezentacji medialnej.

Ćwiczenia

Praca w zespołach, dyskusja, symulacje, filmy, ćwiczenia praktyczne, praca z wykorzystaniem różnych materiałów, praca w terenie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Test sprawdzający wiedzę z wykładów na zaliczenie. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% punktów przewidzianych testem.

Ćwiczenia

Aktywność na zajęciach, pozytywna ocena przygotowanego w zespole projektu plakatu oraz karty dotyczącej codzienności dziecka. Ocenę z ćwiczeń stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Kehily M.J., Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, (przekł. M. Kościelak), Kraków 2008.
  2. Korczak J., Jak kochać dziecko. Prawo dziecka do szacunku, Warszawa 2002.
  3. Rittelmeyer Ch., Dzieciństwo w opresji. Pomiędzy przemysłem kulturowym a technokratycznymi reformami szkolnictwa, Kraków 2009.
  4. Rohner R.,  Wenke H., Pedagogika Planu Daltońskiego, Łódź, 2011.
  5. Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.
  6. Żołądź-Strzelczyk D., Dziecko w dawnej Polsce, Poznań 2002.

Literatura uzupełniająca

  1. Bartnikowski B., Dzieciństwo w pasiakach, Oświęcim 2007.
  2. GłowackaB., Pilch T. (red.), Dzieci gorszych szans. Materiały z seminarium naukowego, Warszawa 19-20 marca 2001r., Warszawa 2001.
  3. Lewin A., Korczak znany i nieznany, Warszawa 1999.
  4. Skjold Wennerstrom K, Broderman Smeds M., Pedagogika Montessori w przedszkolu i szkole, Kraków 2009. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)