SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praca z dzieckiem agresywnym |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSpP-PWPDA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi teoretycznych podstaw zaburzeń w zachowaniu - w tym zachowań agresywnych oraz nabycie przez studentów umiejętności planowania pracy indywidualnej i grupowej z uczniami agresywnymi.
Podstawy pedagogiki ogólnej i psychologii ogólnej.
Ćwiczenia
Podstawy teoretyczne dotyczące zaburzeń w zachowaniu – w tym zachowań agresywnych. Elementy diagnozy indywidualnej i grupowej uczniów agresywnych i autoagresywnych – modele oddziaływań. Zasady prowadzenia zajęć z uczniami agresywnymi. Metody, techniki i formy pracy wykorzystywane w pracy z uczniem agresywnym z wykorzystaniem umiejętności społecznych. Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym – Szkolny Program Przeciwdziałania Agresji – wskazania do indywidualnej pracy z ofiarą i agresorem. Analiza wybranych programów do pracy z uczniem agresywnym np.: Porozumiewanie bez przemocy, TZA, Spójrz Inaczej.
Ćwiczenia: praca w grupach oraz praca idywidualna, dyskusja, symulacje, metoda projektu
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia
a) Ocena umiejętności diagnostycznych studenta - indywidualnego przypadku ucznia agresywnego 30%
b) Ocena samodzielnie przygotowanych scenariuszy zajęć indywidualnych i grupowych do pracy z uczniem agresywnym (kryteria oceny: formułowanie adekwatnych celów zajęć, dobór odpowiednich metod i form pracy, innowacyjność) oraz prowadzenie zajęć w grupie – 50% oceny,
c) ocena aktywnego udziału w zajęciach (20% oceny)
Ocena z przedmiotu
Średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń.
1. Krahe B., Agresja. Gdańsk 2005.
2. Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Wyd. Rubikon, Kraków 2007.
3. Danielewska J. Agresja u dzieci – szkoła porozumienia. Warszawa 2002, WSiP.
4.Olweus D. Mobbing – fala przemocy w szkole. Jak ja powstrzymać?. Warszawa 1998, Jacek Santorski&CO.
5. Ranschburg J., Lęk, gniew, agresja. Warszawa 1993.
1. Sobolewska Z. Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży. Zasady projektowania zajęć. OPTA, Warszawa 1993. 2. Strzemieczny J. Zajęcia socjoterapeutyczne. ITP, Warszawa 1988 3. Rumpf J., Krzyczeć, bić niszczyć: agresja u dzieci w wieku do 13 lat. Gdańsk 2003. 4. Zielińska M., Jak reagować na agresję uczniów?: skuteczne techniki radzenia sobie z problemem. Gdańsk 2012. 5. Karasowska A, Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania, Warszawa, CMPPP. |
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)