SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca z dzieckiem agresywnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca z dzieckiem agresywnym
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSpP-PWPDA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi teoretycznych podstaw zaburzeń w zachowaniu - w tym zachowań agresywnych oraz nabycie przez studentów umiejętności planowania pracy indywidualnej i grupowej z uczniami agresywnymi.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej i psychologii ogólnej.

Zakres tematyczny

Ćwiczenia

Podstawy teoretyczne dotyczące zaburzeń w zachowaniu – w tym zachowań agresywnych. Elementy diagnozy indywidualnej i grupowej uczniów agresywnych i autoagresywnych – modele oddziaływań. Zasady prowadzenia zajęć z uczniami agresywnymi. Metody, techniki i formy pracy wykorzystywane w pracy z uczniem agresywnym z wykorzystaniem umiejętności społecznych. Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym – Szkolny Program Przeciwdziałania Agresji – wskazania do indywidualnej pracy z ofiarą i agresorem. Analiza wybranych programów do pracy z uczniem agresywnym np.: Porozumiewanie bez przemocy, TZA, Spójrz Inaczej.

Metody kształcenia

Ćwiczenia: praca w grupach oraz praca idywidualna, dyskusja, symulacje, metoda projektu

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

a) Ocena umiejętności diagnostycznych studenta - indywidualnego przypadku ucznia agresywnego 30%

b) Ocena samodzielnie przygotowanych scenariuszy zajęć indywidualnych i grupowych do pracy z uczniem agresywnym (kryteria oceny: formułowanie adekwatnych celów zajęć, dobór odpowiednich metod i form pracy, innowacyjność) oraz prowadzenie zajęć w grupie – 50% oceny,

c) ocena aktywnego udziału w zajęciach (20% oceny)

Ocena z przedmiotu

Średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1. Krahe B., Agresja. Gdańsk 2005.

2. Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Wyd. Rubikon, Kraków 2007.

3. Danielewska J. Agresja u dzieci – szkoła porozumienia. Warszawa 2002, WSiP.

4.Olweus D. Mobbing – fala przemocy w szkole. Jak ja powstrzymać?. Warszawa 1998, Jacek Santorski&CO.

5. Ranschburg J., Lęk, gniew, agresja. Warszawa 1993.

Literatura uzupełniająca

1. Sobolewska Z. Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży. Zasady projektowania zajęć. OPTA, Warszawa 1993.

2. Strzemieczny J. Zajęcia socjoterapeutyczne. ITP, Warszawa 1988

3. Rumpf J., Krzyczeć, bić niszczyć: agresja u dzieci w wieku do 13 lat. Gdańsk 2003.

4. Zielińska M., Jak reagować na agresję uczniów?: skuteczne techniki radzenia sobie z problemem. Gdańsk 2012.

5. Karasowska A, Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania, Warszawa, CMPPP.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)