SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka rewalidacji uczniów ze spektrum autyzmu II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka rewalidacji uczniów ze spektrum autyzmu II
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSpP-MRUA2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jolanta Lipińska-Lokś
  • mgr Katarzyna Stein - Szała
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Uporządkowanie wiedzy na temat specyfiki rozwoju psychoruchowego dzieci/uczniów ze spektrum autyzmu. Zapoznanie i ukształtowanie umiejętności w zakresie wybranych obszarów i metod pracy z dzieckiem/uczniem ze spektrum autyzmu.  Ukazanie możliwości realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i  terapeutycznych w stosunku do dzieci/uczniów ze spektrum autyzmu w środowisku przedszkolnym i szkolnym.

Wymagania wstępne

Usystematyzowana podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej w szczególności podstawy wiedzy na temat autystycznego spektrum zaburzeń.

Zakres tematyczny

Konwersatoria

1) Dzieci ze spektrum autyzmu w środowisku przedszkolnym i szkolnym - wybór placówki edukacyjnej. Nauczanie indywidualne i grupowe - szanse i zagrożenia. 2) Diagnoza umiejętności szkolnych oraz diagnoza funkcjonalna jako podstawa planowania i realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych oraz terapeutycznych. 3) Dostosowanie treści edukacyjnych zawartych w podstawie programowej do indywidualnych możliwości i ograniczeń uczniów z autystycznego spektrum zaburzeń. 4) Wspomaganie rozwoju poznawczego, emocjonalno-społecznego i komunikacji uczniów ze spektrum autyzmu w przedszkolu i szkole. 5) Rozwój teorii umysłu i zabawy u dzieci/uczniów z autystycznym spektrum zaburzeń 6)  Komunikacja alternatywna i wspomagająca jako jeden z elementów pracy wychowawczo-dydaktycznej i rewalidacyjne umożliwiający realizację podstawy programowej w przedszkolu i szkole

Metody kształcenia

Konwersatoria

Praca z książką, pokaz z instruktażem, warsztat nabywania wybranych umiejętności, film dydaktyczny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Ocena z konwersatoriów –  średnia ocen z kolokwium, pracy kontrolnej, aktywności na zajęciach

Ocena z przedmiotu

Oceną z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
  2. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2012.
  3. Cieszyńska-Rożek J., Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci, Kraków 2013.
  4. Frith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2008.
  5. Pisula E., Przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2016.

Literatura uzupełniająca

  1. Atwood T., Zespł Aspergera, Gdańsk 2010.
  2. Grandin T., Byłam dzieckiem autystycznym, Warszawa 1995.
  3. Gray C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Warszawa 2005.
  4. Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J., Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu, Kraków 2012
  5. Pisula E, Małe dziecko z Autyzmem. Diagnoza i terapia, Gdańsk 2005.
  6. Schopler E., Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Gdańsk 1994.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jolanta Lipińska-Lokś (ostatnia modyfikacja: 27-04-2018 22:19)