SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Spektrum zaburzeń autystycznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Spektrum zaburzeń autystycznych
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSpP-SZA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jolanta Lipińska-Lokś
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedstawienie obowiązującej terminologii i istoty spektrum zaburzeń autystycznych, ich klasyfikacji oraz uwarunkowań. Ukazanie kryteriów diagnostycznych autyzmu, autyzmu atypowego, zespołu Aspergera (ICD-10, DSM-IV i zmian w DSM-V). Przedstawienie trudności funkcjonowania osób z ASD w różnych fazach życia. Ukazanie skali problemu ASD i rozwoju zainteresowania się nim.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej oraz z psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Wykłady

1) Spektrum zaburzeń autystycznych, autyzm, autyzm atypowy, zespół Aspergera, całościowe zaburzenia rozwojowe – ustalenia terminologiczne. 2) Istota zaburzeń. 3) Klasyfikacja zaburzeń. 4) Kryteria diagnostyczne (ICD-10, DSM-IV, DSM-V). 4) Diagnoza różnicowa zaburzeń ze spektrum autyzmu (Autyzm – zespół Aspergera). 5) Patogeneza spektrum zaburzeń autystycznych (podejście genetyczne, podejście środowiskowe, podejście syntetyzujące). 6) Teoria umysłu i jej zaburzenia w autyzmie.

 

Ćwiczenia

1) Rys historyczny badań nad autyzmem. 2) Epidemiologia autyzmu. 3) Typologia osób z autyzmem, charakterystyka ich funkcjonowania i problemów. 4) Zespół Sawanta. 5) Proces diagnostyczny, możliwości i ograniczenia w diagnozie ASD. 6) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna.

Metody kształcenia

Wykłady

Pokaz, wykład, dyskusja.

Ćwiczenia

Pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Ocena z kolokwium z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ćwiczenia

średnia ocen z: 1) Opracowania projektu: prezentacji zaburzenia ze spektrum autyzmu i jego diagnozy. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczno-metodyczna projektu, b) komunikatywność przekazu c) atrakcyjność przekazu; 2) Kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Oceną końcową jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2. Grandin T., Panek R., Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów, Kielce 2016.
  3. Kruk-Lasocka J., Autyzm czy nie autyzm. Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci, Wrocław 1999.  
  4. Pisula E., Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.
  5. Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „PodobniWinczura B., Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Kraków 2008.
  6. First M.B., DSM-V, Diagnostyka różnicowa, Wrocław 2016.

Literatura uzupełniająca

  1. Autyzm. Na granicy poznania,  red. B. Winczura, Kraków 2009.
  2. Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Trudne ścieżki rozwoju, red. B. Winczura, Kraków 2012.
  3. Jaklewicz H., Autyzm wczesnodziecięcy – diagnoza, przebieg, leczenie, Gdańsk 1993.
  4. Pisula E., Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot 2012.
  5. Rudzińska-Rogoża A., Lipińska-Lokś J., Osoba autystyczna w rodzinie i środowisku lokalnym. Doświadczenia lubuskie, Zielona Góra 2010.
  6. Wsparcie młodzieży i dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, red. K, Patyk, M. Panasiuk, Gdańsk 2017.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jolanta Lipińska-Lokś (ostatnia modyfikacja: 27-04-2018 17:07)