SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Spektrum zaburzeń autystycznych |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSpP-SZA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przedstawienie obowiązującej terminologii i istoty spektrum zaburzeń autystycznych, ich klasyfikacji oraz uwarunkowań. Ukazanie kryteriów diagnostycznych autyzmu, autyzmu atypowego, zespołu Aspergera (ICD-10, DSM-IV i zmian w DSM-V). Przedstawienie trudności funkcjonowania osób z ASD w różnych fazach życia. Ukazanie skali problemu ASD i rozwoju zainteresowania się nim.
Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej oraz z psychologii rozwojowej.
Wykłady
1) Spektrum zaburzeń autystycznych, autyzm, autyzm atypowy, zespół Aspergera, całościowe zaburzenia rozwojowe – ustalenia terminologiczne. 2) Istota zaburzeń. 3) Klasyfikacja zaburzeń. 4) Kryteria diagnostyczne (ICD-10, DSM-IV, DSM-V). 4) Diagnoza różnicowa zaburzeń ze spektrum autyzmu (Autyzm – zespół Aspergera). 5) Patogeneza spektrum zaburzeń autystycznych (podejście genetyczne, podejście środowiskowe, podejście syntetyzujące). 6) Teoria umysłu i jej zaburzenia w autyzmie.
Ćwiczenia
1) Rys historyczny badań nad autyzmem. 2) Epidemiologia autyzmu. 3) Typologia osób z autyzmem, charakterystyka ich funkcjonowania i problemów. 4) Zespół Sawanta. 5) Proces diagnostyczny, możliwości i ograniczenia w diagnozie ASD. 6) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna.
Wykłady
Pokaz, wykład, dyskusja.
Ćwiczenia
Pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Ocena z kolokwium z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).
Ćwiczenia
średnia ocen z: 1) Opracowania projektu: prezentacji zaburzenia ze spektrum autyzmu i jego diagnozy. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczno-metodyczna projektu, b) komunikatywność przekazu c) atrakcyjność przekazu; 2) Kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Oceną końcową jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr Jolanta Lipińska-Lokś (ostatnia modyfikacja: 27-04-2018 17:07)