SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy programowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy programowania
Kod przedmiotu 11.3-WE-AiRP-PP
Wydział Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki
Kierunek Automatyka i robotyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Grzegorz Łabiak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest nauka programowania w języku C. Nauka polega w pierwszej kolejności na zapoznaniu się ze składnią i semantyką języka oraz na kształceniu umiejętności implementowaniu prostych algorytmów. Dodatkowo studenci zaznajamiani są z podstawowymi elementami złożoności obliczeniowej, które pozwalają na pobieżną ocenę implementowanych algorytmów.

Wymagania wstępne

Brak wymagań.

Zakres tematyczny

Wstęp do programowania w języku C. Środowisko programistyczne, pliki źródłowe, kompilacja, podstawowe elementy budowy programu, funkcja główna, funkcje i procedury.
Typy podstawowe, deklaracje zmiennych i ich zasięg. Stałe i preprocesor.
Operacje wejścia/wyjścia. Pliki i działania na plikach. Funkcje printf() i scanf().
Operatory, wyrażenia, instrukcje. Konwersje typów.
Pętle iteracyjne: for, while, do-while. Instrukcje decyzyjne. if, switch.
Tworzenie własnych funkcji. Argumenty i zmienne lokalne. Zmienne automatyczne i zmienne statyczne. Wartość zwracana.
Tablice i łańcuchy znaków. Inicjowanie tablic. Tablice wielowymiarowe. Operacje na ciągach znaków. Operacje bitowe.
Wskaźniki. Deklaracje i operacje na wskaźnikach.
Struktury. Inicjowanie struktur. Tablice struktur. Struktury struktur. Struktury zawierające tablice.
Kolejne elementy języka są ilustrowane zaimplementowanymi prostymi algorytmami: sortowanie (bąbelkowe, wybór prosty, qsort); działanie na listach (tworzenie, dodawanie, usuwanie, sortowanie, wyświetlanie); drzewa binarne (tworzenie drzewa, wstawianie, przeszukiwanie, wyświetlania); grafy w pamięci komputera i ich algorytmy: macierz incydencji, macierz sąsiedztw.

Metody kształcenia

wykład: wykład konwencjonalny

laboratorium: ćwiczenia laboratoryjne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu przeprowadzonego w formie pisemnej lub ustnej

Laboratorium – warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu laboratorium

Składowe oceny końcowej = wykład: 50% + laboratorium: 50%

Literatura podstawowa

1. Kernighan B. W., Ritchie D. M.: Język ANSI C, WNT, Warszawa 1994. Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki Kierunek: automatyka i robotyka

2. Sielicki A.: Laboratorium programowania w języku Pascal, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1994.

Literatura uzupełniająca

1. Aho A. V., Hopcroft J. E., Ullman J. D.: Projektowanie i analiza algorytmów, Helion, Gliwice, 2003.

2. Banachowski L., Diks K., Rytter W.: Algorytmy i struktury danych, WNT, Warszawa, 2001.

3. Roszkowski J.: Analiza i projektowanie strukturalne, Helion, Gliwice, 2002.

4. Wirth N.: Algorytmy + struktury danych = programy, WNT, Warszawa, 1989

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Wojciech Paszke, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-03-2018 21:46)