SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Systemy wieloagentowe |
Kod przedmiotu | 11.9-WE-AiRD-SW |
Wydział | Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki |
Kierunek | Automatyka i robotyka / Komputerowe Systemy Automatyki |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Cel przedmiotu
- zapoznanie studentów z architekturą oraz właściwościami systemów wieloagentowych
- ukształtowanie wśród studentów zrozumienia konieczności koordynacji systemów wieloagentowych oraz zaznajomienie ich z obecnymi mechanizmami koordynacji
- ukształtowanie podstawowych umiejętności wykorzystania modeli systemów wieloagentowych podczas rozwiązywania problemów z zakresu koordynacji autonomicznych robotów
Systemy rozproszone, Podstawy sztucznej inteligencji
Wprowadzenie. Agenty i obiekty. Agenty i systemy ekspertowe. Agenty i systemy rozproszone. Typowe zastosowania systemów agentowych.
Inteligentne agenty. Abstrakcyjne architektury agentowe. Zadania agentów. Projektowanie inteligentnych agentów. Agenty wnioskujące. Agenty jako
systemy reaktywne. Agenty hybrydowe.
Systemy wieloagentowe. Współpraca: kooperatywne rozproszone rozwiązywanie problemów (CDPS), planowanie częściowo globalne, zgodność i koordynacja.
Wieloagentowe podejmowanie decyzji. Interakcje wieloagentowe. Koncepcje rozwiązania. Równowaga Nasha. Strategie czyste i mieszane.
Efektywność w sensie Pareto. Kooperatywność i niekooperatywność. Interakcje o sumie zerowej i inne. Dylemat więźnia. Eksperymenty Axelroda.
Formowanie koalicji: rdzeń, wartość Shapleya, reprezentacja dla gier koalicyjnych, generowanie struktury koalicyjnej. Alokacja rzadkich zasobów: typy aukcji, aukcje pojedynczych pozycji (angielska, holenderska,
Vickreya), aukcje kombinatoryczne, określanie zwycięzcy, języki licytacji, mechanizm VCG. Logiczne podstawy systemów wieloagentowych: logika modalna na potrzeby wnioskowania epistemicznego, wnioskowanie o stanie mentalnym, logika kooperatywna. Zastosowania tego typu logik.
Systemy zlożone, emergentne oraz samoorganizujące się. Systemy autonomiczne.
wykład: wykład konwencjonalny
projekt: metoda projektu
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów pisemnych lub ustnych przeprowadzonych co najmniej raz w semestrze.
Projekt - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z zadania projektowego przydzielonego przez prowadzącego zajęcia.
Metody weryfikacji
- wykład: sprawdzian w formie pisemnej
- projekt: projekt
Składowe oceny końcowej = wykład: 50% + projekt: 50%
1. M. Wooldridge, An Introduction to MutliAgent Systems, Wiley, Chichestery, 2009
2. Y. Shoham and K. Leyton-Brown Multiagent Systems: Algorithmic, Gamer-Theoretic, and Logical Foundations, Cambridge University Press, Cambridge, 2008
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Wojciech Paszke, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-03-2018 21:46)