SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Stany Zjednoczone: historia i współczesność |
Kod przedmiotu | 08.3-WH-FAP-US2-W-14_genCE6V2 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia angielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | angielski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Przedmiot ma za zadanie przedstawić najważniejsze etapy tworzenia się cywilizacji amerykańskiej, które doprowadziły do powstania Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej oraz ukazać proces kształtowania się amerykańskiego społeczeństwa i wydarzeń wpływających na jego rozwój. Poprzez ukazanie zmian w rozwoju terytorialnym, administracyjnym, ustrojowym i gospodarczym USA, przedmiot ten ma pozwolić dostrzec i zrozumieć zmieniającą się pozycję polityczno-gospodarczą kraju na przestrzeni wieków oraz jego znaczenie i wpływ na dzieje Europy i świata.
Brak.
Program zajęć realizowany jest w trakcie jednego semestru i obejmuje następujące zagadnienia z zakresu historii: pierwotni mieszkańcy Ameryki-Indianie, odkrycie Ameryki i okres Konkwistadorów, pierwsze osady brytyjskie w Ameryce (Jamestown, Plymouth)- ich rozwój i rola, życie kolonialne w Ameryce, wojna o niepodległość i powstanie Stanów Zjednoczonych, Konstytucja amerykańska, ekspansja na zachód, Północ – Południe (niewolnictwo), Wojna Secesyjna (1861-1865) i okres rekonstrukcji, żywiołowy rozwój Ameryki po Wojnie Secesyjnej (Wielka Równina, transport, gorączka złota, nauka i wynalazki), walka Indian o równouprawnienie, okres progresywnych prezydentów, polityka kolonialna na początku XX w., I Wojna Światowa, „Złote lata 20-ste”, wielki kryzys gospodarczy (1929-1933) i jego przezwyciężenie (polityka Roosevelta, „Nowy Ład”), udział Stanów Zjednoczonych w II Wojnie Światowej, okres zimnej wojny, udział w paktach NATO, wojny w Korei i Wietnamie, kryzys kubański, walka ciemnoskórych Amerykanów o równouprawnienie, wewnętrzne problemy USA –prezydentury Kennediego, Johnsona, Nixona, Forda, Cartera i Regana, rola CIA i kontrwywiad na świecie.
Wykład konwersatoryjny, prezentacja, dyskusja, w tym także dyskusja panelowa i punktowana.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą do przystąpienia do egzaminu jest obecność na wykładach. Warunkiem do zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego, na który składają się pytania otwarte oraz test wyboru.
Diniejko, A. An Introduction to the United States of America. Kraków: EGIS, 2005.
Falk, R. Spotlight on the USA. New York: Oxford University Press, 1993.
Hammond E., A Brief History of the US, Poznań 1994.
O’Callaghan., An Illustrated History of the USA, Harlow 1990.
Olson K., Outline: An Outline of American History, USA Information Agency 1990.
Burner D., An American Portrait: A History of the US, New York 1995.
Fiedler, E. America in Close Up. Longman, 2001.
Leudtke, E. ed. Making America. The Society and Culture of the US. Washington, 1990.
Stevenson, D. American Life and Institutions. Stuttgart, 1987.
Tindall Brown G., Shi D. E., America – A Narrative History, New York 1992.
Zaremba P., Historia USA, Warszawa 1992.
Zmodyfikowane przez dr Mirosława Kubasiewicz (ostatnia modyfikacja: 25-05-2019 19:16)