SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Doktryny pedagogiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Doktryny pedagogiczne
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-DPED
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy na temat wybranych doktryn wychowania i kształcenia.

Wymagania wstępne

Uzyskanie zaliczenia ze wstępu do pedagogiki oraz historii wychowania i opieki.

Zakres tematyczny

Wykład

Doktryna pedagogiczna - wyjaśnienie terminologiczne. Źródła, charakterystyka założeń i program badawczy pedagogiki pozytywistycznej, humanistycznej i krytycznej.

Ćwiczenia

Pedagogika personalistyczna. Pedagogika egzystencjalna. Pedagogika emancypacyjna. Pedagogika niedyrektywna.  Antypedagogika. Pedagogika międzykulturowa. 

 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy.

Ćwiczenia – metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca w grupach, prezentacja mulimedialna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin pisemny.

Ćwiczenia

Ocena końcowa z ćwiczeń będzie średnią arytmetyczną ocen otrzymanych w trakcie zajęć.

Ocena końcowa

Średnia arytmetyczna z oceny z wykładów i ćwiczeń (wszystkie oceny muszą być pozytywne). 

 

Literatura podstawowa

1.      Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.

2.      Pedagogika: podręcznik akademicki, T. I, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

1.      Neill S., Summerhill, Katowice 1991.

2.      Głażewski M., O witalności szkoły, Zielona Góra 1996.

3.      Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1996.

4.      von Schoenebeck H., Antypedagogika w dialogu: wprowadzenie w rozmyślania antypedagogiczne, Toruń 1991.

5.      Sokal A., Bricmont J., Modne bzdury, Warszawa 2000.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:48)