SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne problemy socjologii małżeństwa i rodziny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne problemy socjologii małżeństwa i rodziny
Kod przedmiotu 14.2-WP-PEDP-WPSMR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Frątczak-Müller
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zamysłem prowadzącego jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy z zakresu problematyki małżeństwa i rodziny, zapoznanie z nowymi koncepcjami teoretycznymi jej dotyczącymi oraz społeczno-kulturowym tłem formowania związków dla niej alternatywnych. Dodatkowym celem jest zapoznanie z nowymi formami życia małżeńsko-rodzinnego oraz przygotowanie studentów do ich rozpoznawania i diagnozy.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Małżeństwo i rodzina w ponowoczesnym świecie. Czynniki przemian życia małżeńsko-rodzinnego.
  2. Sytuacja współczesnej rodziny polskiej – czy kryzys rodziny? Analiza zmian demograficznych.
  3. Role małżeńsko – rodzinne. Wzory dzietności. Nowe ojcostwo i nowe macierzyństwo.
  4. Relacje małżeńskie w różnych fazach cyklu życia rodziny.
  5. Władza w rodzinie, konflikty małżeńskie, procesy komunikacji.
  6. Preferowane modele małżeństw. Powinności rodzinne kobiet i mężczyzn.
  7. Samotne rodzicielstwo z przymusu i wyboru. Nowe formy życia rodzinnego: poligamia małżeńska, swingers, LAT, DINKs, monogamia nomadyczna i rodzinne patchworki.
  8. Singlizm i nowe formy relacji społecznych.
  9. Długotrwała kohabitacja i bezdzietność z wyboru.
  10. Rodzina kręgu europejskiego i w kulturze wschodu.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Efekty kształcenia będą weryfikowane w formie pisemnej. Test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą do przedmiotu.

Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie minimum 50% punktów z testu końcowego.

 

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z testu.

Literatura podstawowa

  1. Duch-Krzystoszek D.,  Kto rządzi w rodzinie: socjologiczna analiza relacji w małżeństwie, Warszawa 2007.
  2. Jabłoński D., Kurtz H., Ostasz L., Gdy kobieta ma kilku mężów: Rzecz o poliandrii, Olsztyn 2009.
  3. Kwak A., Rodzina w dobie przemian: małżeństwo i kohabitacja, Warszawa 2005.
  4. Łaciak B., Obyczajowość polska czasu transformacji, Warszawa 2005.
  5. Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2002.
  6. Szlendak T., Socjologia rodziny: ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011.
  7. Titkow A., Duch-Krzystoszek D., Budrowska B., Nieodpłatna praca kobiet: mity, realia perspektywy, Warszawa 2004.
  8. Tyszka Z., Socjologia rodziny, Warszawa 1976.
  9. Warzywoda-Kruszyńska W., Rodzina w zmieniającym się społeczeństwie polskim, Łódź 2004.

Literatura uzupełniająca

  1. Brian W., Stacey S., Carl W., Marriages, families and intimate relationships: A practical Introductions (2nd Edition), Pearson, Boston 2008.
  2. Coltrane S. L., Collins R., Sociology of Marriage and the Family: Gender, Love, and Property (5th Edition), Belmont, 2007.
  3. Hochschild A.R.,  Machung A.,  The Second Shift, Penguin Books, New York 2003.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr Joanna Frątczak-Müller (ostatnia modyfikacja: 21-04-2018 21:43)