SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Jakość życia, jakość szkoły - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Jakość życia, jakość szkoły
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-JZJS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
  • dr Klaudia Pietrań
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
  • dr Magdalena Zapotoczna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą jakości życia i jakości pracy szkoły oraz ich wzajemnych związków. Przygotowanie studentów do tworzenia koncepcji edukacji przyjaznej wychowankom.

Wymagania wstępne

Uzyskanie zaliczeń z przedmiotów wstęp do pedagogiki, wprowadzenie do psychologii, wprowadzenie do socjologii.

Zakres tematyczny

Kwalitologia jako interdyscyplinarna dziedzina wiedzy zajmująca się zagadnieniami jakości. Problem jakości w różnych ujęciach. Obiektywne i subiektywne wyznaczniki jakości życia. Jakość szkoły i jej wskaźniki. Modele efektywnej szkoły. Zarządzanie jakością na poziomie makro i mikro. Kultura szkoły (tworzenie, wskaźniki, sposoby badania). Program jawny i ukryty szkoły. Wspieranie uczniów w rozwoju i sposoby motywowania do pracy. 

Metody kształcenia

Metody asymilacji wiedzy: dyskusja, poganka, prezentacja multimedialna/ poster/ portfolio. Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów). 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia wykładów jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub grupowo projektu - koncepcji "szkoły marzeń" - jakość życia i jakość szkoły jako jedność (50% ogólnej oceny). 

Ocena ostateczna z przedmiotu jest oceną z wykładów 

Literatura podstawowa

1. Bonstingl J. J., Szkoły jakości. Wprowadzenie do Tolat Quality Management w edukacji, CODN, Warszawa 1995. 

2. Jakość życia i jakość szkoły, red. I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondrakova, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010. 

3. Bańka A., Jakość życia w psychologicznych koncepcjach człowieka i pracy, [w:]: Psychologiczne i pedagogiczne wymiary jakości życia, red. A. Bańka, R. Derbis, Gemini, Poznań-Częstochowa 1994.

4. Zapewnianie jakości w edukacji: ewaluacja szkół w Europie - polityka i stosowane rozwiązania, Raport Eurydice, FRSE, Warszawa 2015. 

5. Edukacja: równość czy jakość?, red. J. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011. 

6. Edukacja: jakość czy równość?, red. J. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010. 

7. Szempruch J., The school and the teacher in the period of change, Impuls, Kraków 2010.

8. Szymański M.J., Nowosad I., Polish Education at the Time of Changes, Uniwersytet Zielonogórski, Akademia Pedagogiczna im. KEN, Zielona Góra 2006.

9. Adrjan B., Kultura szkoły: w poszukiwaniu nieuchwytnego, Kraków 2011.

10. Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy, red. Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R.,Kraków 2010. 

11. Gawor A., Głębocka A., Jakość życia współczesnego człowieka, Kraków 2008. 

12. Kolman R., Kwalitologia: wiedza o różnych dziedzinach jakości, Warszawa 2009. 

13. Polak K., Kultura szkoły: od relacji społecznych do języka uczniowskiego, Kraków 2007. 

14. D. Tuohy, Dusza szkoły, Warszawa 2002. 

Literatura uzupełniająca

1. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006. 

2. Dudzikowa M., Pomyśl siebie... Mini eseje dla wychowawcy klasy, Gdańsk 2007. 

3. Dudzikowa M., Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla kształcenia, Kraków 2011. 

4. Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja: szansa dla ambitnych, Chorzów 2003. 

5. Senge P. M., Piąta dyscyplina: teoria i praktyka organizacji uczących się, Kraków 2004. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:48)