Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr
2
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Joanna Frątczak-Müller
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Zamysłem prowadzącego jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu problematyki małżeństwa i rodziny, zapoznanie z głównymi koncepcjami teoretycznymi jej dotyczącymi oraz społeczno-kulturowym tłem ich formowania. Dodatkowym celem jest zapoznanie z podstawowymi formami życia małżeńsko-rodzinnego oraz przygotowanie studentów do ich diagnozowania.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Małżeństwo i rodzina jako systemy społeczne.
Dobór małżeński. Teorie i wzory doboru małżeńskiego
Rodzina jako grupa społeczna i instytucja społeczna.
Pojęcie funkcji rodziny i jej struktura. Zastosowanie koncepcji funkcji rodziny w diagnozie rodziny.
Ontogenetyczne fazy rozwoju rodziny i przemiany ról i interakcji w różnych fazach cyklu.
Realizacja ról rodzinnych, źródła wiedzy o rolach.
Rodzina z problemem – rola struktury i funkcji rodziny w jej efektywnym działaniu.
Rodzina jako kapitał społeczno-kuturowy.
Kolektywizm i indywidualizm, a tradycyjny model małżeństwa i rodziny.
Modele małżeństwa i rodziny we współczesnej Polsce.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Efekty kształcenia będą weryfikowane w formie pisemnej. Test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą do przedmiotu.
Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie minimum 50% punktów z testu końcowego.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest oceną z testu.
Literatura podstawowa
Duch-Krzystoszek D., Kto rządzi w rodzinie: socjologiczna analiza relacji w małżeństwie, Warszawa 2007.
Kotlarska-Michalska A., Ważność problematyki „doboru małżeńskiego” w socjologicznych badaniach małżeństwa, „Roczniki Socjologii Rodziny” 1994, nr 4.
Kotlarska-Michalska A., Małżeństwo jako przedmiot badań socjologicznych, „Roczniki Socjologii Rodziny” 1993, 5.
Kotlarska-Michalska A., Sposoby pojmowania istoty funkcji rodziny, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 1990, 3.
Strategie i system: Polacy w obliczu zmiany społecznej, red. A. Giza-Poleszczuk, M. Marody, A. Rychard, Warszawa 2000.
Szlendak T., Socjologia rodziny: ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011.
Titkow A., Duch-Krzystoszek D., Budrowska B., Nieodpłatna praca kobiet: mity, realia perspektywy, Warszawa 2004.
Tyszka Z., Socjologia rodziny, Warszawa 1976.
Adamski F., Socjologia rodziny, Warszawa 1984.
Warzywoda-Kruszyńska W., Rodzina w zmieniającym się społeczeństwie polskim, Łódź 2004.
Literatura uzupełniająca
1. Szmatka J., Małe struktury społeczne, Warszawa 1989.
Uwagi
-
Zmodyfikowane przez dr Joanna Frątczak-Müller (ostatnia modyfikacja: 21-04-2018 21:56)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.