SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika rodziny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika rodziny
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-PRODP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Janion
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
  • dr Elżbieta Turska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest nabycie pedagogicznej wiedzy na temat rodziny, (jej struktury, specyfiki oraz współczesnych dla niej zagrożeń) oraz zrozumienie znaczenia i istoty wychowawczego i opiekuńczego funkcjonowania rodziny

Wymagania wstępne

Pedagogika ogólna, psychologia ogólna, psychologia rozwoju.

Zakres tematyczny

1) Wprowadzenie w problematykę rodziny. Różne ujęcia rodziny i różne sposoby jej definiowania. Funkcje rodziny. Pedagogiczna typologizacja rodzin. 2) Rodzina a rozwój dziecka. Znaczenie rodziny w życiu dziecka. Rola więzi emocjonalnych w rodzinie i ich wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka. Przeobrażenia więzi emocjonalnych w rodzinie. Zaburzenia więzi emocjonalnych w rodzinie – przyczyny i skutki. 3) Rodzinne uwarunkowania startu edukacyjnego i społecznego dzieci i młodzieży. Rodzina a start oświatowy i osiągnięcia szkolne dzieci i młodzieży. Rodzina a orientacje życiowe młodzieży. 4) Rodzina z dzieckiem specjalnej troski. Nowa sytuacja rodziny i zachodzące w niej zmiany. Fazy przystosowania się rodziców (rodziny), do nowej sytuacji. Sytuacja i reakcje rodzeństwa. 5) Rodzina niepełna i jej specyfika. Przyczyny niepełnej struktury rodzin. Problemy samotnego rodzicielstwa. Psychoemocjonalna sytuacja dziecka wychowującego się w rodzinie niepełnej. 6) Rodzina zrekonstruowana. Znaczenie rodziców naturalnych. Specyfika roli ojczyma i macochy. Najczęstsze problemy rodzin zrekonstruowanych. Sytuacja dzieci w rodzinie. 7) Rodzina współczesna i jej przemiany. Zagrożenia współczesnej rodziny. 8) Postawy rodzicielskie i style wychowawcze rodziców. Pozytywne i negatywne postawy rodzicielskie oraz ich wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka. Pozycja dziecka w rodzinie i jej wyznaczniki. 9) Błędy wychowawcze. Wychowanie skuteczne, nieskuteczne i błędne. Źródła błędnych zachowań rodziców Skutki błędów wychowawczych. Kategorie błędów wychowawczych. 10) Dziecko w rodzinie dysfunkcyjnej. Dziecko żyjące w biedzie. Dziecko osamotnione. Dziecko bite i wykorzystywane. Dziecko w rodzinie alkoholowej. Dziecko telewizyjne i komputerowe. 11) Relacje rodzina – szkoła. Współuczestnictwo rodziców w procesie edukacji dzieci. Powinności rodziców i nauczycieli w procesie edukacji. Syntonia oddziaływań wychowawczych rodziny i szkoły. Przyczyny niedomogów współdziałania rodziny i szkoły. Kształtowanie świadomości wychowawczej rodziców. Formy kształtowania kultury pedagogicznej rodziców. 12) Obszary i możliwości pedagogicznego i socjalnego wspomagania współczesnej rodziny polskiej.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia – dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin z wykładów.

Ćwiczenia
Ocena zostanie wystawiona na podstawie pracy studenta na zajęciach (aktywność), przygotowanej prezentacji multimedialnej oraz kolokwium / pracy pisemnej.

Ocena końcowa

Średnia arytmetyczna pozytywnych ocen z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Cudak H., Szkice z badań nad rodziną, Kielce 1995.
  2. Izdebska J., Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku, Białystok 2000.
  3. Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Toruń 2005.
  4. Plopa M., Psychologia rodziny: teoria i badania, Elbląg 2004.
  5. Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Warszawa 1973.

Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Biernat T., Przeperski J., Zintegrowane wsparcie rodziny w środowisku lokalnym: centrum dla rodzin. Toruń 2015.
  2. Dyczewski L., Więź między pokoleniami w rodzinie, Lublin 2002.
  3. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra 2009.
  4. Janke A.W. (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku, Toruń 2004.
  5. Janion E., Rodzina dziecka przewlekle chorego. W: Słownik. Kompendium wiedzy nauczyciela i rodzica. K.Zajdel, M.Prokosz (red.), Toruń 2014.
  6. Tyszkowa M. (red.), Rodzina a rozwój jednostki, Poznań 1990.
  7. Kwartalnik „Pedagogika Rodziny”.
  8. Krzesińska - Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007 .
  9. Psychologia rodziny. I.Janicka, H.Liberska (red.). Warszawa, 2014.

Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:48)