SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komunikacja i trening interpersonalny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komunikacja i trening interpersonalny
Kod przedmiotu 14.4-WP-PEDP-KiTI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Turska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie wiedzy z zakresu komunikacji interpersonalnej, rozwijanie umiejętności interpersonalnych, uświadomienie własnych zasobów i ograniczeń w sferze komunikacji społecznej oraz potrzeby ciągłego rozwoju osobowego. 

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki i psychologii.

Zakres tematyczny

Zasady i przebieg procesu komunikacji. Schemat procesu komunikowania się. Aktywne słuchanie, przekazywanie informacji zwrotnych. Bariery komunikacyjne. Komunikacja niewerbalna: rodzaje komunikatów niewerbalnych, funkcje komunikatów niewerbalnych. Komunikacja inter- i intrapsychiczna w procesie rozwoju samoświadomości. Analiza transakcyjna i jej praktyczne zastosowanie. Asertywność jako jeden ze stylów komunikacji. Rozpoznawanie zachowań asertywnych. Budowanie komunikatów asertywnych. Budowanie obrazu własnej osoby na podstawie procesu grupowego. Rozwój umiejętności autoprezentacji. Wpływ grupy na funkcjonowanie społeczne (style pracy w grupie, grupowe i indywidualne podejmowanie decyzji). Style interpretacji sytuacji społecznych i komunikacji. Znaczenie napięcia stresowego w procesie komunikacji interpersonalnej.

Metody kształcenia

Praca w grupach, gry dydaktyczne, inscenizacje, gry symulacyjne, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena aktywności na zajęciach (kryteria oceny: aktywny udział w wykonywaniu zadań, poprawność wykonywanych zadań z zakresu komunikacji i treningu interpersonalnego) – 50% oceny; ocena indywidualnie przygotowanych zadań praktycznych - ćwiczeń rozwijających umiejętności komunikacyjne i interpersonalne (kryteria oceny; zgodność ćwiczenia z postawionym celem, oryginalność i twórczość, praktyczne zastosowanie w pracy z grupą) - 50% oceny.

Ocenę z laboratoriów stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Ocenę końcową stanowi ocena z laboratoriów.

Literatura podstawowa

  1. Alberti R., Emmons M., Asertywność: sięgaj po co chcesz nie raniąc innych, Gdańsk 2007.
  2. Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003.
  3. Jamrożek B., Sobczak J., Komunikacja interpersonalna, Poznań 2000.
  4. John S., Mosty zamiast murów, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca

  1. Egan G., Uczestnictwo w grupowym treningu psychologicznym i rozwój interpersonalny, Warszawa 1986.
  2. Fensterheim H., Jak nauczyć się aserytwności; nie mów tak gdy chcesz powiedzieć nie, Warszawa 1999.
  3. Grun A., Robben R., Ustalać granice – szanować granice: aby nasze wzajemne relacje były udane, Kielce 2006.
  4. Gut J., Haman W., Docenić konflikt: od walki i manipulacji do współpracy, Warszawa 1995.
  5. Johnson D.W., Umiejętności interpersonalne i samorealizacja, Warszawa 1986.
  6. King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk 2004.
  7. Król-Fijewska M., Trening asertywności, Warszawa 1992.
  8. Król-Fijewska M., Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa 2007.
  9. McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2002.
  10. Vopel K.W., Poradnik dla prowadzących grupy, Kielce 1999.
  11. Zaborowski Z., Trening interpersonalny. Podstawy teoretyczne – procesy – techniki, Warszawa 1997.
  12. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:48)