SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Logopedia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Logopedia
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-LGP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu logopedii (przedmiot logopedii, istota, rodzaje i przyczyny wybranych zaburzeń mowy oraz metody terapii; profilaktyka logopedyczna); kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy logopedycznej do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami współpracy nauczyciela z logopedą i innymi specjalistami.

 

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki; podstawowa znajomość anatomii i fizjologii narządów mowy, podstawy języka polskiego (zwłaszcza fonetyku artykulacyjnej), podstawy psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Wprowadzenie do logopedii. Zaburzenia mowy. Klasyfikacje zaburzeń mowy. Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wspomaganie opóźnionego rozwoju mowy. Profilaktyka logopedyczna. Diagnoza i terapia wybranych zaburzeń mowy – dyslalia, jąkanie, dysartria, afazja. Psychospołecza sytuacja dzieci z zaburzeniami mowy.

Metody kształcenia

Praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda projektu, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%), oceny z projektów (50%).

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest ocena z konwersatorium. 

Literatura podstawowa

  1. Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa 2004.
  2. Demelowa G., Elementy logopedii, Warszawa 1987.
  3. Jastrzębowska G., Podstawy diagnozy i teorii logopedycznej, Opole 1998.
  4. Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1988.
  5. Kaczmarek L., Rewalidacja dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy, [w:] Pedagogika rewalidacyjna, red. A. Hulek, Warszawa 1988.
  6. Logopedia: pytania i odpowiedzi, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 2003.
  7. Skorek E. M., Oblicza wad wymowy, Warszawa 2002.
  8. Skorek E. M., Z logopedią na ty: podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2004.
  9. Styczek I., Logopedia, Warszawa 1981.
  10. Tarkowski Z., Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1992.
  11. Zaleski T., Opóźnienia w rozwoju mowy, Warszawa 2002.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego ćwiczenia. 

Literatura uzupełniająca

  1. Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Opole 1998.
  2. Jastrzębowska G., Klasyfikacje zaburzeń mowy, [w:] Logopedia: pytania i odpowiedzi, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 2003.
  3. Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 2002.
  4. Skorek E. M., Reranie. Profilaktyka, diagnoza, korekcja, Kraków 2003.
  5. Skorek E. M., Stosunki koleżeńskie dzieci z zaburzeniami mowy i ich szkolne uwarunkowania, Zielona Góra 2000. 

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego ćwiczenia.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:48)