SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Biblioterapia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Biblioterapia
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-BT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z teoretycznymi (interdyscyplinarnymi) i metodycznymi podstawami biblioterapii. Rozbudzenie kreatywności studentów w zakresie organizacji i realizacji postępowania biblioterapeutycznego: tworzenia modeli postępowania biblioterapeutycznego, materiałów biblioterapeutycznych.

Wymagania wstępne

Wstępna orientacja w pedagogicznej i psychologicznej problematyce człowieka, jego rozwoju i funkcjonowania. Umiejętność intyrdyscyplinarnego rozumienia problematyki człowieka. Wrażliwość na życiowe problemy człowieka, empatia i otwartość.

Zakres tematyczny

Teoria i metodyka biblioterapii. Biblioterapia a czytanie i czytelnictwo. Biblioterapia w pracy opiekuńczo-wychowawczej z młodzieżą niedostosowaną społecznie. Biblioterapia w pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi: niepełnosprawnymi sensorycznie, niepełnosprawnymi intelektualnie, przewlekle chorymi. Bajkoterapia w redukcji lęku u dzieci. Drama w pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacji dzieci i młodzieży. Biblioterapia reminiscencyjna w pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą oraz osobami w wieku podeszłym. Poezjoterapia i jej wybrane techniki w pracy opiekuńczo-wychowawczej i rehabilitacji. Materiał alternatywny w postępowaniu biblioterapeutycznym.

Metody kształcenia

Pokaz, praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, metody ekspresyjne.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Zaliczenie z oceną. Średnia arytmetyczna z ocen: wiedza teoretyczna na podstawie liczby aktywności na zajęciach, przeliczonej na ocenę: 50% ocena dostateczna, 75% ocena dobra, 100% ocena bardzo dobra; umiejętności – oceny z prac praktycznych – przygotowywanie materiałów biblioterapeutycznych – w trakcie semestru – wystawiane na podstawie kryteriów zgodności z wymogami metodycznymi dla poszczególnych rodzajów materiałów biblioterapeutycznych.

Ocena końcowa.

Ocena ostateczna:  jest oceną z konwersatorium

Literatura podstawowa

  1. Borecka I., Biblioterapia – formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2001.

  2. Borecka I., Biblioterapia – teoria i praktyka, Warszawa 2001.

  3. Borecka I., Biblioterapia w szkole, Legnica 1998.

  4. Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum, Wałbrzych 2002.

  5. Czerwińska M., Niepełnosprawność i osoba niepełnosprawna w polskojęzycznej literaturze pięknej i naukowej: bibliograficzny warsztat biblioterapeuty, Warszawa 2002.

  6. Konieczna E.J., Biblioterapia w praktyce: poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów, Kraków 2006.

  7. Kruszewski T., Biblioterapia w działaniach placówek opiekuńczo-wychowawczych, Toruń 2006.

  8. Molicka M., Bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań 2002.

  9. Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011.

  10. Pańkowska K., Pedagogika dramy, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca

  1. Konieczna E.J., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2011.

       Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:48)