SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Biblioterapia |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-BT |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z teoretycznymi (interdyscyplinarnymi) i metodycznymi podstawami biblioterapii. Rozbudzenie kreatywności studentów w zakresie organizacji i realizacji postępowania biblioterapeutycznego: tworzenia modeli postępowania biblioterapeutycznego, materiałów biblioterapeutycznych.
Wstępna orientacja w pedagogicznej i psychologicznej problematyce człowieka, jego rozwoju i funkcjonowania. Umiejętność intyrdyscyplinarnego rozumienia problematyki człowieka. Wrażliwość na życiowe problemy człowieka, empatia i otwartość.
Teoria i metodyka biblioterapii. Biblioterapia a czytanie i czytelnictwo. Biblioterapia w pracy opiekuńczo-wychowawczej z młodzieżą niedostosowaną społecznie. Biblioterapia w pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi: niepełnosprawnymi sensorycznie, niepełnosprawnymi intelektualnie, przewlekle chorymi. Bajkoterapia w redukcji lęku u dzieci. Drama w pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacji dzieci i młodzieży. Biblioterapia reminiscencyjna w pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą oraz osobami w wieku podeszłym. Poezjoterapia i jej wybrane techniki w pracy opiekuńczo-wychowawczej i rehabilitacji. Materiał alternatywny w postępowaniu biblioterapeutycznym.
Pokaz, praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, metody ekspresyjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatoria
Zaliczenie z oceną. Średnia arytmetyczna z ocen: wiedza teoretyczna na podstawie liczby aktywności na zajęciach, przeliczonej na ocenę: 50% ocena dostateczna, 75% ocena dobra, 100% ocena bardzo dobra; umiejętności – oceny z prac praktycznych – przygotowywanie materiałów biblioterapeutycznych – w trakcie semestru – wystawiane na podstawie kryteriów zgodności z wymogami metodycznymi dla poszczególnych rodzajów materiałów biblioterapeutycznych.
Ocena końcowa.
Ocena ostateczna: jest oceną z konwersatorium
Borecka I., Biblioterapia – formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2001.
Borecka I., Biblioterapia – teoria i praktyka, Warszawa 2001.
Borecka I., Biblioterapia w szkole, Legnica 1998.
Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum, Wałbrzych 2002.
Czerwińska M., Niepełnosprawność i osoba niepełnosprawna w polskojęzycznej literaturze pięknej i naukowej: bibliograficzny warsztat biblioterapeuty, Warszawa 2002.
Konieczna E.J., Biblioterapia w praktyce: poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów, Kraków 2006.
Kruszewski T., Biblioterapia w działaniach placówek opiekuńczo-wychowawczych, Toruń 2006.
Molicka M., Bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań 2002.
Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011.
Pańkowska K., Pedagogika dramy, Warszawa 2000.
Konieczna E.J., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2011.
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:48)