SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Profilaktyka społeczna |
Kod przedmiotu | 14.0-WP-PEDP-PROSP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Student zdobędzie wiedzę na temat profilaktyki społecznej w Polsce i za granicą. Pozna cele, zadania, poziomy profilaktyki, strategie profilaktyczne, obszary skutecznej profilaktyki w szkole i środowisku lokalnym, pozna standaryzowane programy profilaktyczne oraz zdobędzie wiedzę dotyczącą tworzenia programów profilaktycznych.
Podstawowe informacje na temat patologii społecznych oraz niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży oraz jego przyczyn.
Profilaktyka społeczna – kontrowersje terminologiczne, wyjaśnienie pojęć. Czynniki zagrażające i chroniące. Cele profilaktyki, jej poziomy, rodzaje. Modele profilaktyki. Podstawowe zasady, formy i podstawy prawne tworzenia programów profilaktyki. Programy i działania profilaktyczne. Programy wczesnej interwencji. Podstawowe składniki programów profilaktyki i wczesnej interwencji. Strategie działań profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży. Profilaktyka w działalności szkoły. Szkolne i środowiskowe programy profilaktyczne. Podstawy prawne działalności profilaktycznej placówek opiekuńczo-wychowawczych. Zasady konstruowania programów profilaktycznych. Standardy programów profilaktycznych. Przegląd wybranych profesjonalnych programów profilaktycznych. Profilaktyka w środowisku otwartym w Polsce i za granicą. Wykorzystanie diagnozy do projektowania programów i realizacji działań profilaktycznych. Rola profilaktyki w neutralizowaniu zachowań aspołecznych. Poznanie działań profilaktycznych w zakresie trzech poziomów profilaktyki w wybranych formach niedostosowania społecznego: uzależnienia od alkoholu oraz współuzależnienia; uzależnienia od narkotyków; profilaktyki agresji i przemocy domowej, profilaktyki sekt i destrukcyjnych subkultur, profilaktyki samobójstw. Procedury postępowania w sytuacji zagrożenia przestępczością i demoralizacją.
Wykłady – wykład problemowy, wykład dyskusyjny. Ćwiczenia – dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną – test z wiedzy lub prezentacja; opracowanie problemowe zagadnień oraz ocena zaangażowania studenta w trakcie projektowania działań profilaktycznych na zajęciach.
Wykład: egzamin ustny lub pisemny
Balcerek-Kałek B., Budowanie szkolnych programów profilaktyki, Warszawa 2003.
Gaś Z., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006. 3
Szymańska J., Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2002. 4
Zajączkowski K., Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży, Toruń 1998.
Dimoff T., Carter S., Jak rozpoznać, że dziecko sięga po narkotyki?, Warszawa 1994.
Jędrzejewski M., Młodzież a subkultury, Warszawa 1988.
Kosińska E., Zachyra B., Profilaktyka pierwszorzędowa w szkole: scenariusze zajęć z uczniami, Kraków 2003.
Nowakowski P.T., Sekty: co każdy wiedzieć powinien, Tychy 1999.
Pasek M., Narkotyki przy tablicy, Warszawa 2000.
Prejs B., Subkultury młodzieżowe, Katowice 2005.
Prokop J., Uwaga rodzice! Sekty, Warszawa 1994.
Vogler R.E., Bartz W.R., Nastolatki i alkohol: kiedy nie wystarczy powiedzieć nie?, Warszawa 2002.
Wojcieszek K. Wygrać życie: szkolny program profilaktyki, Kraków 2002.
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 27-04-2018 17:53)