SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Profilaktyka społeczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Profilaktyka społeczna
Kod przedmiotu 14.0-WP-PEDP-PROSP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Grażyna Miłkowska, prof. UZ
  • dr Lidia Wawryk
  • dr Jolanta Lipińska-Lokś
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student zdobędzie wiedzę na temat profilaktyki społecznej w Polsce i za granicą. Pozna cele, zadania, poziomy profilaktyki, strategie profilaktyczne, obszary skutecznej profilaktyki w szkole i środowisku lokalnym, pozna standaryzowane programy profilaktyczne oraz zdobędzie wiedzę dotyczącą tworzenia programów profilaktycznych. 

Wymagania wstępne

Podstawowe informacje na temat patologii społecznych oraz niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży oraz jego przyczyn.

Zakres tematyczny

 

Profilaktyka społeczna – kontrowersje terminologiczne, wyjaśnienie pojęć. Czynniki zagrażające i chroniące. Cele profilaktyki, jej poziomy, rodzaje. Modele profilaktyki. Podstawowe zasady, formy i podstawy prawne tworzenia programów profilaktyki. Programy i działania profilaktyczne. Programy wczesnej interwencji. Podstawowe składniki programów profilaktyki i wczesnej interwencji. Strategie działań profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży. Profilaktyka w działalności szkoły. Szkolne i środowiskowe programy profilaktyczne. Podstawy prawne działalności profilaktycznej placówek opiekuńczo-wychowawczych. Zasady konstruowania programów profilaktycznych. Standardy programów profilaktycznych. Przegląd wybranych profesjonalnych programów profilaktycznych. Profilaktyka w środowisku otwartym w Polsce i za granicą. Wykorzystanie diagnozy do projektowania programów i realizacji działań profilaktycznych. Rola profilaktyki w neutralizowaniu zachowań aspołecznych. Poznanie działań profilaktycznych w zakresie trzech poziomów profilaktyki w wybranych formach niedostosowania społecznego: uzależnienia od alkoholu oraz współuzależnienia; uzależnienia od narkotyków; profilaktyki agresji i przemocy domowej, profilaktyki sekt i destrukcyjnych subkultur, profilaktyki samobójstw. Procedury postępowania w sytuacji zagrożenia przestępczością i demoralizacją.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład problemowy, wykład dyskusyjny. Ćwiczenia – dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną – test z wiedzy lub prezentacja; opracowanie problemowe zagadnień oraz ocena zaangażowania studenta w trakcie projektowania działań profilaktycznych na zajęciach.

 

Wykład: egzamin ustny lub pisemny

Literatura podstawowa

Balcerek-Kałek B., Budowanie szkolnych programów profilaktyki, Warszawa 2003.

Gaś Z., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006. 3

Szymańska J., Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2002. 4

Zajączkowski K., Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży, Toruń 1998.


 

Literatura uzupełniająca

Dimoff T., Carter S., Jak rozpoznać, że dziecko sięga po narkotyki?, Warszawa 1994.

Jędrzejewski M., Młodzież a subkultury, Warszawa 1988.

Kosińska E., Zachyra B., Profilaktyka pierwszorzędowa w szkole: scenariusze zajęć z uczniami, Kraków 2003.

Nowakowski P.T., Sekty: co każdy wiedzieć powinien, Tychy 1999.

Pasek M., Narkotyki przy tablicy, Warszawa 2000.

Prejs B., Subkultury młodzieżowe, Katowice 2005.

Prokop J., Uwaga rodzice! Sekty, Warszawa 1994.

Vogler R.E., Bartz W.R., Nastolatki i alkohol: kiedy nie wystarczy powiedzieć nie?, Warszawa 2002.

Wojcieszek K. Wygrać życie: szkolny program profilaktyki, Kraków 2002.

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 27-04-2018 17:53)