Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr
5
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Elżbieta Turska
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Laboratorium
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Zapoznanie studenta z metodyką pracy wychowawczo-opiekuńczej w świetlicy szkolnej i środowiskowej oraz stwarzanie sytuacji, w których będzie on miał okazję doświadczyć jej urzeczywistniania w praktyce i uświadomić sobie własne kompetencje do działania w takiej placówce.
Wymagania wstępne
Przedmioty ogólne z zakresu opieki i wychowania, psychologii rozwoju oraz metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej.
Zakres tematyczny
Świetlica szkolna i środowiskowa, jako forma opieki i wychowania dzieci i młodzieży w Polsce. Wskazanie podstawowych różnic i podobieństw. Analiza doświadczeń studentów. Elementy modelu wzorca i realnego świetlic. Analiza uwarunkowań i organizacji funkcjonowania świetlicy szkolnej i środowiskowej. Programowanie i planowanie działań w świetlicach. Analiza i tworzenie dobrych planów działalności rocznej, miesięcznej, tygodniowej. Metody i formy pracy wychowawczo-opiekuńczej w świetlicach. Diagnoza funkcjonowania wychowawczo-opiekuńczego świetlicy w szkole podstawowej lub gimnazjum oraz świetlicy środowiskowej. Zajęcia w placówkach. Analiza zgromadzonych diagnoz w świetlicach szkolnych i środowiskowych.
Prezentacja prac własnych studentów.
Zajęcia integracyjne i wprowadzające normy w grupie w świetlicy. Przykładowe formy. Według pomysłu studentów.
Zajęcia poprawiające komunikację w grupie w świetlicy. Przykładowe formy. Według pomysłu studentów.
Zajęcia rozwijające zainteresowania dzieci i młodzieży w świetlicy. Przykładowe formy. Według pomysłu studentów.
Zajęcia rozwijające samodzielność dzieci przebywających w świetlicy. Według pomysłu studentów.
Zajęcia motywujące do uczenia się, nauki wychowanków świetlicy szkolnej i środowiskowej. Według pomysłu studentów.
Zajęcia relaksacyjne, czasu wolnego i budujące atmosferę świetlicy. Według pomysłu studentów.
Zajęcia okolicznościowe. Według pomysłu studentów.
Ferie i półkolonie w świetlicach szkolnych i środowiskowych. Według pomysłu studentów.
Uogólnienia, podsumowanie najważniejszych problemów świetlic.
Metody kształcenia
Pogadanka, pokaz, praca w grupach, praca w parach, burza mózgów, odgrywanie scenek, mini wykład, dyskusja i niezależne studiowanie.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie laboratoriów odbywa się na podstawie oceny poziomu aktywnego uczestnictwa w zajęciach (20% oceny), samodzielnie przygotowanego scenariusza zajęć wychowawczych dla wychowanków świetlicy szkolnej lub środowiskowej (40% oceny) oraz samodzielnego przeprowadzenia zajęć wychowawczych w wybranych świetlicach (40% oceny).
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest ocena z laboratoriów.
Literatura podstawowa
Akty prawne regulujące funkcjonowanie świetlic w Polsce.
Gajewska G., Bazydło-Stodolna K., Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy: scenariusze zajęć wychowawczych, T. VIII, Zielona Góra 2005.
Gajewska G., Turska E., Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy, T. XII, Zielona Góra 2011.
Gajewska G., Świetlica szkolna: jaka powinna być, a jaka jest? Kilka uwag o rozbieżnościach między modelem (wzorcem) a stanem rzeczywistym, „Świetlica w Szkole” 2009, 3, s. 5-8.
Kmita D., Rozwój świetlic szkolnych, Wychowawca 2007, nr 3
Krajewska B., Świetlica szkolna - ważne ogniwo w procesie wychowania opiekuńczego dziecka, Forum Pedagogiczne 2011, nr 1.
Turska E., Świetlice środowiskowe jako forma pomocy rodzinie dysfunkcyjnej, [w:] Gajewska G., Turska E., Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy, T. XII, Zielona Góra 2011.
Wiechowie A. i Z., Poradnik dla wychowawców świetlic szkolnych, Warszawa 1986.
Raport Stan opieki świetlicowej w szkołach podstawowych województwa lubuskiego w kontekście wprowadzanego obniżenia wieku obowiązku szkolnego, online: www.ko-gorzow.edu.pl, http://www.kogorzow.edu.pl/oldwww/index.php?option=com_content& task=view&id=149&Itemid=190. Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.
Literatura uzupełniająca
Fudali M., Wiedza i umiejętności potrzebne do kierowania grupą, [w:] E. Pasterniak - Kobyłecka (red.) Kompetencje nauczyciela-wychowawcy, Zielona Góra 2002
Gajewska G., Szczęsna A., Rewińska E., Warsztat opiekuna-wychowawcy młodszych dzieci: scenariusze zajęć z zastosowaniem opowieści wychowawczej, T. VI, Zielona Góra 2004
Gajewska G., Szczęsna A., Rewińska E., Teoretyczne i metodyczne aspekty kalendarza wychowawcy: scenariusze zajęć wychowawczych, T. V, Zielona Góra 2002, 2008
Gajewska G., Szczęsna A., Rewińska E., Teoretyczno-metodyczne podstawy warsztatu wychowawcy kolonii: scenariusze zajęć wychowawczych: programy kolonii, półkolonii, obozów, biwaków, T. X, Zielona Góra 2008.
Jarosz J., Profilaktyczno-terapeutyczna opieka nad młodzieżą w świetlicy szkolnej, „Nowa Szkoła” 1998, 3.
Jordan M., Pedagogiczne i społeczne aspekty pracy świetlicy szkolnej, Kraków 1995.
Kmita D., Kierunki rozwoju świetlic, „Świetlica w Szkole” 2010, 2.
Muraszko B., Azyl w świetlicy, „Edukacja i Dialog” 1995, 6.
Pelcowa M., Świetlice w szkołach wielkomiejskich: stan aktualny i propozycje zmian, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1991, 4.
Pietkiewicz M., red., Świetlica pomostem między rodziną a szkołą: materiały pomocnicze dla wychowawców świetlic, Warszawa 1985.
Pruszyńska D., Zajęcia socjoterapeutyczne w świetlicy szkolnej, Legnica 1990.
Rosiński M., Organizacja pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy, Szczecin 1997.
Wilkowska J., Świetlica czy przechowalnia? „Wychowawca” 1998, 12.
Skrzyński D., Kadra pedagogiczna w świetlicy, „Świetlica w Szkole” 2010, 3.
Strony internetowe świetlic szkolnych i środowiskowych.
Zawadzka A., Świetlica jako miejsce odrabiania lekcji, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1999, 9.
Zieja Z., red., ABC wychowawcy świetlicy, Jelenia Góra 1995
Dokumenty prawne regulujące pracę świetlicy szkolnej oraz strony internetowe podawane przez prowadzącego zajęcia.
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.
Uwagi
W ramach zajęć brana jest pod uwagę możliwość metodycznego oglądu placówek i opracowanie przez studenta, studentów projektu ewaluacyjnego z jego prezentacją w ramach zajęć. Szczególnie w ramach studiów niestacjonarnych.
Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Turska (ostatnia modyfikacja: 30-04-2018 18:00)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.