SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy z dziećmi niedostosowanymi społecznie |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-MPDN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z problematyką metodyki pracy z dziećmi niedostosowanymi społecznie. Wyposażenie studentów w podstawowe umiejętności oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych w pracy z dziećmi przejawiającymi różne zaburzenia w zachowaniu. Kształtowanie umiejętności dostosowywania oddziaływań do potrzeb i możliwości podopiecznych. Kształtowanie i doskonalenie kompetencji koniecznych w zawodzie pedagoga – wychowawcy.
Od studenta oczekuje się podstawowej wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej oraz znajomości problematyki niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, znajomości podstawowych metod i technik diagnostycznych, znajomości roli i zadań pedagoga szkolnego a także podstawowych umiejętności komunikacji interpersonalnej i pracy opiekuńczo – wychowawczej z dziećmi.
Charakterystyki trudnych zachowań dzieci i młodzieży w różnych sferach ich funkcjonowania społecznego (środowisko rodzinne, rówieśnicze i szkoła). Uwarunkowania i konsekwencje naruszenia więzi społecznych. Motywy trudnych zachowań dzieci i młodzieży. Obszary występujących trudności. Funkcjonowanie ucznia niedostosowanego i zagrożonego niedostosowaniem w środowisku szkolnym i rówieśniczym – zajęcia praktyczne w placówce (np. OHP, Ośrodek Kuratorski, Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii). Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia niedostosowaniem społecznym. Metody współpracy szkoły z policją. Działania podejmowane przez nauczyciela w różnych sytuacjach trudnych w szkole (np. picie alkoholu, spożywanie narkotyków, palenie papierosów, agresja, naruszenia dyscypliny, wagary, wulgaryzmy). Kontinuum postępowania nauczyciela w sytuacjach trudnych (zawarcie umowy, komunikacja niewerbalna (świadome ignorowanie, technika znaków, technika bliskości, technika dotyku). Kontinuum postępowania nauczyciela w sytuacjach trudnych (język – ja, odzwierciedlanie uczuć, procedura sprawdzająca, technika odcinająca, logiczne konsekwencje, zdarta płyta). Zasady przeprowadzania interwencji fizycznej. Rodzic ucznia trudnego w szkole. Przyczyny trudności w relacjach z rodzicem ucznia trudnego. Zasady prawidłowych relacji z rodzicem. Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole wynikającej z niedostosowania społecznego ucznia i zagrożenia niedostosowaniem społecznym. Tworzenie Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia (IPET). Tworzenie indywidualnego planu oddziaływań wychowawczych dla młodzieży zagrożonej niedostosowaniem i niedostosowanej społecznie (diagnoza funkcjonowania ucznia, zasady tworzenia planu). Współdziałanie instytucji różnego typu w pracy z dzieckiem zagrożonym i niedostosowanym społecznie. Możliwości zastosowania procedur osiągania celów w pracy wychowawczej i profilaktycznej z uczniem niedostosowanym społecznie. Zasady ortodydaktyki. Metody w pracy z uczniem niedostosowanym społecznie (wpływu osobistego, wpływu grupy, organizowania środowiska).
Pogadanka, pokaz, prelekcja, klasyczna metoda problemowa, metoda sytuacyjna, praca w grupach, praca w parach, burza mózgów, odgrywanie scenek, praca z dokumentem źródłowym, giełda pomysłów, dyskusja, symulacje, metody ekspresyjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratoria
Zaliczenie laboratoriów: średnia arytmetyczna ocen cząstkowych uzyskanych w trakcie semestru za wykonanie poszczególnych zadań: przygotowanie się i aktywny udział w ćwiczeniach (na każdych zajęciach, kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach, prezentacja procedury, metody osiągania celów w pracy z dzieckiem zagrożonym niedostosowaniem i niedostosowanym społecznie, przygotowanie planu oddziaływań wychowawczych dla konkretnych uczniów zagrożonych niedostosowaniem i niedostosowanych społecznie, przygotowanie scenariusza zajęć i realizacja zajęć o charakterze integracyjnym (pomocy w nauce) w grupie wychowanków ze znamionami niedostosowania społecznego.
Ocena końcowa
Oceną końcową jest ocena z laboratoriów.
Jagieła J., Trudny uczeń w szkole: krótki przewodnik psychologiczny, Kraków 2005.
Kozaczuk F., B. Urban B., red., Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Rzeszów 1997.
Nolting H., Jak zachować porządek w klasie, GWP, Gdańsk 2008.
Schaeffer K., Jak przeżyć szkołę, Gdańsk 2005.
Seweryńska M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej: przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2004.
Speck O., Trudności wychowawcze, Gdańsk 2007.
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.
Berne E., W co grają ludzie, Warszawa 1997.
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk 1996.
Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 2007.
Knez R., Słonina W., Saper, czyli jak rozminować agresję, Kraków 2002.
Krajowy Program Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży 13.01.2004.
MacKenzie R., Kiedy pozwolić, kiedy zabronić, Gdańsk 2002.
Moscovici S., Psychologia społeczna w relacji ja-inni, Warszawa 1998.
Maxwell R., Dzieci, alkohol, narkotyki, Gdańsk 1994.
Robertson, Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998.
Sawicka K., red., Socjoterapia, Warszawa 1998.
Wybrane akty prawne.
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:48)