Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr
6
Liczba punktów ECTS do zdobycia
3
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Agnieszka Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Poznanie specyfiki okresu późnej dorosłości, problemów osób w starszym wieku oraz działalności różnych placówek prosenioralnych. Nabycie przez studentów umiejętności diagnozowania potrzeb ludzi zaawansowanych wiekowo oraz umiejętności pracy w zespole.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Starość jako faza życia człowieka. Człowiek stary w rodzinie i społeczeństwie. Postawy społeczne wobec starzenia się, starości i osób starszych. Problemy egzystencjalne seniorów. Potrzeby ludzi zaawansowanych wiekowo i możliwości ich zaspokajania. Znaczenie aktywności w życiu osób zaawansowanych wiekowo. Wspomaganie osób starszych – terminologia i rozwiązania organizacyjne. Polski system pomocy społecznej na rzecz ludzi starszych. Instytucje i placówki wspierające rozwój ludzi zaawansowanych wiekowo. Instytucje i placówki niosące pomoc osobom w starszym wieku. Wycieczka dydaktyczna do wybranej placówki prosenioralnej.
Metody kształcenia
Dyskusja, metody aktywizujące, praca w małych grupach, praca z tekstem źródłowym, metoda programowana z wykorzystaniem komputera.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia
Średnia arytmetyczna oceny przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach (na każdych ćwiczeniach), przygotowania w zespole prezentacji na temat wybranej placówki prosenioralnej, opracowania w zespole konspektu zajęć aktywizujących dla osób w starszym wieku oraz oceny z kolokwium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% db, 60% dst).
Ocena końcowa
Ocena ostateczna: ocena z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź 2000.
Leszczyńska-Rejchert A., Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn 2010.
Steuden S., Psychologia starzenia się i starości, Warszawa 2011.
Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa: zarys problematyki, Kraków 2004.
Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.
Trafiałek E., Polska starość w dobie przemian, Katowice 2003.
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.
Literatura uzupełniająca
Antoszewska B., Bartnikowska U., Ćwirynkało K., red., Porozmawiajmy o starości..., Olsztyn 2015.
Błachnio A., Starość non profit: wolontariat na Uniwersytetach Trzeciego Wieku w Polsce i na świecie, Bydgoszcz 2012.
Bühler Ch., Bieg życia ludzkiego, Warszawa 1999.
Bugajska B., red., Życie w starości, Szczecin 2007.
Bugajska B., Tożsamość człowieka w starości: studium socjopedagogiczne, Szczecin 2005.
Dzięgielewska M., red., Przygotowanie do starości, Łódź 1997.
Kościńska E., Edukacja zdrowotna seniorów i osób przewlekle chorych, Bydgoszcz 2010.
Kromolicka B., Bugajska B., Seredyńska K., red., Pomoc i opieka w starości, Szczecin 2007.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.