SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Planowanie przestrzenne regionalne i krajowe I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Planowanie przestrzenne regionalne i krajowe I
Kod przedmiotu 06.4-WI-AiUD-Plan.Przest.R.Kraj.01W-W-S14_pNadGenNKV91
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta, z wpływem zmieniających się w czasie uwarun­kowań ustrojowo-gospodarczych i geopolitycznych państwa na rozwój, organizację i metodologię pla­nowania przestrzennego regionalnego i krajowego w Polsce oraz z podstawowymi elementami zwią­zanymi z kształtowaniem i zarządzaniem gospodarką przestrzenną województw.

2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta przeprowadzania zgodnie z ustawą w ra­mach okresowego przeglądu planu regionalnego, kompleksowej analizy i oceny stanu zagospodaro­wania przestrzennego województwa oraz sporządzenia na podstawie przyjętej metody, zestawienia wyników przeglądu zmian w zagospodarowaniu przestrzennym regionu, ustalających, w którym miej­scu plan wymaga aktualizacji.

3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do pracy zespołowej i kierowania podzespołem oraz uwrażliwienie na problemy rozwojowe regionu związane z potrzebą podwyższania jakości kształtowania i realizacji polityki przestrzennej państwa.

Wymagania wstępne

Nieformalne:

Student posiada podstawową wiedzę w zakresie obowiązującego systemu planowania przestrzennego w Polsce.

Zakres tematyczny

Program wykładów:

Początki planowania przestrzennego regionalnego i krajowego w Polsce okresu międzywojennego i wojennego: uwarunkowania ustrojowo-gospodarcze, organizacja planowania przestrzennego na tle tworzącej się struktury administracyjno-przestrzennej regionów odradzającego się państwa, pionierskie osiągnięcia w kształtowaniu przestrzeni osadniczych i otwartych kraju. Planowanie przestrzenne regio­nalne i krajowe po drugiej wojnie światowej w nowych granicach Polski Ludowej: przebudowa organizacji planowania przestrzennego Polski w kierunku hierarchiczno-nakazowym zgodnie z wprowadzo­nymi „socjalistycznymi” uwarunkowaniami polityczno-gospodarczymi i administracyjno-przestrzennymi państwa, wpływ zmieniających się warunków społecznych i gospodarczych kraju na ukierunkowanie planowania przestrzennego w stronę ochrony środowiska przyrodniczego. Planowanie przestrzenne regionalne i krajowe w okresie przemian ustrojowych i geopolitycznych Polski w Europie po „Okrągłym stole” – 1989 r.: wpływ nowych uwarunkowań ustrojowo-politycznych i gospodarczo-rynkowych na ko­lejne zmiany organizacji planowania przestrzennego w kraju i jego nowelizacja w kierunku ponownej hierarchizacji planów zagospodarowania w okresie po ostatniej reformie administracyjnej Polski.

Program ćwiczeń:

Część wprowadzająca do tematu zadania planistycznego:

1. Opracowanie przez planistyczny zespół studentów (w formie prezentacji audiowizualnej) analizy bu­dowy i metodologii sporządzenia planu regionalnego, jednego z wybranych województw.

2. Prezentacja przez planistyczne podzespoły studentów analiz wykonanych według podziału zapisu planu na elementy stanu zagospodarowania przestrzennego województwa, sprzed okresu jego ob­owiązywania.

Część podstawowa zadania planistycznego:

1. Opracowanie zdania planistycznego (w formie pisemno-graficznej), dotyczącego wyników przeglądu i oceny aktualności zapisu planu regionalnego od czasu jego obowiązywania w województwie.

2. Zadanie planistyczne zespołu studentów wykonane w całości przez poszczególne planistyczne pod­zespoły, uwzględnia analizy zachodzących w tym okresie zmian społecznych, gospodarczych i prawnych, a także nowych uwarunkowań, korzyści i zobowiązań międzynarodowych.

Metody kształcenia

Metody podające:

Wykłady dotyczące poszerzonej wiedzy w zakresie planowania przestrzennego, realizowane są w sposób konwencjonalny z wykorzystaniem urządzeń audiowizualnych.

Metody poszukujące:

Ćwiczenia dotyczące nabywania przez studenta praktycznych umiejętności, realizowane są w zespo­łach i podzespołach planistycznych, wykonujących indywidualne i wspólne zadania studialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Student poddaje się weryfikacji wiedzy dotyczącej rozwoju, organizacji i metodologii planowania prze­strzennego regionalnego i krajowego w Polsce, a także rozróżnia podstawowe elementy związane z kształtowaniem i zarządzaniem gospodarką przestrzenną województw.

Ćwiczenia:

Student dokonuje kompleksowej analizy i oceny stanu zagospodarowania przestrzennego wojewódz­twa, jak również przeprowadza obszerną prezentację własnych analiz i ocen budowy planu regional­nego, jednego z wybranych województw, z wykorzystaniem środków audio-wizualnych, technicznych i materiałowych. Student przedstawia do weryfikacji sporządzone wspólnie z zespołem planistycznym zestawienie wyników przeglądu zmian w zagospodarowaniu przestrzennym regionu, ustalających, w którym miejscu plan wymaga. Student wykazuje na zajęciach zainteresowanie w rozwiązywaniu pro­blemów planowania przestrzennego regionalnego i krajowego, wykazuje się aktywnością i umiejętno­ścią koordynowania pracy w podzespole planistycznym oraz potwierdza, poza zaję­ciami, wynajdywa­nie źródeł danych dotyczących rozwoju regionu w zakresie podwyższania jakości kształtowania i reali­zacji polityki przestrzennej państwa.

Zasada ustalania oceny:

Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „wiedza” jest wynik (W) z pisemnego kolokwium, uzyskany na podstawie testu z progami punktowymi:

 

Brak efektu kształcenia:

0,0 pkt = nd, 0,5 pkt = nd+,

Uzyskany efekt kształcenia:

1,0 pkt = dst, 1,5 pkt = dst+, 2,0 pkt = db, 2,5 pkt = db+, 3,0 pkt = bdb.

 

Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „umiejętności” jest wynik (U) z przeglądu oddania końcowego zadania planistycznego wraz z prezentacją analiz przeprowadzoną na zajęciach.

 

Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „kompetencje” jest wynik (K) z liczby konsultacji projektowych, odbytych bezpośrednio z prowadzącym na zajęciach potwierdzających m.in. udział stu­denta w zadaniach przedmiotowych.

 

Łączna ocena za przedmiot (P) jest średnią arytmetyczną ocen z wykładu (W) i ćwiczenia (U):

P = 0,5 (W+KU),

gdzie wartość oceny U zależy od oceny K dla oceny: negatywnej K = 0, pozytywnej K = 1.

Literatura podstawowa

  1. Chmielewski T., J.: „System planowania przestrzennego harmonizującego przyrodę i gospodarkę”, Politechnika Lubelska, Lublin 2001.
  2. Isard W.: „Metody analizy regionalnej”, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1965.
  3. Jędraszko A.: „Zagospodarowanie Przestrzenne w Polsce – drogi i bezdroża regulacji ustawo­wych”, Wydawnictwo PLATAN, Warszawa 2005.
  4. Leśniak J.: „Planowanie przestrzenne” PWN, Warszawa 1985.
  5. Malisz B.: „Zarys teorii kształtowania układów osadniczych”, ARKADY, Warszawa 1981.
  6. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego: „Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030. Streszczenie dokumentu rządowego”, Warszawa 2011.
  7. Parteka T.: „Plany zagospodarowania przestrzennego województw, jako instrument spójności te­rytorialnej Polski Wschodniej”, MRR, Warszawa 2010.
  8. Praca zbiorowa: „Analiza porównawcza planów zagospodarowania przestrzennego województw Polski Zachodniej”, RGBPWZ, Szczecin 2011.
  9. Praca zbiorowa: „Ekspercki Projekt Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do roku 2033”, MRR, Warszawa 2008.
  10. Praca zbiorowa: „Polska. Raport o stanie zagospodarowania przestrzennego kraju”, MB, War­szawa 2007.
  11. Praca zbiorowa: „Przeglądy terytorialne OECD. Polska”, OECD, MRR, Warszawa 2008.
  12. Praca zbiorowa: „Wyzwania dla polskiej polityki przestrzennej”, Wydawnictwo Sejmowe, War­szawa 2008.
  13. Praca zbiorowa: „W poszukiwaniu dobrych kierunków. Materiały do dyskusji nad Projektem Kon­cepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2008-2033”, MRR, Warszawa 2009.
  14. Racinowski R.: „Wprowadzenie do geografii osadnictwa” PWN, Warszawa 1987.
  15. Saganowski K., Zagrzejewska-Fiedorowicz M., Żuber P. (red): „Ekspertyzy do Koncepcji Prze­strzennego Zagospodarowania Kraju 2008-2033”, Tom I, II, III, IV, MRR, Warszawa 2008.
  16. Wojtyszyn B. J.: „Dostępność sąsiedzka i jej zgeometryzowana struktura przestrzeni zurbanizowanej”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2010.
  17. Ziobrowski Z., Baranowska-Janota M.: „Złożenia metodyczne i organizacyjne planowania re­gionalnego”, IGPK, Kraków 1998.
  18. Ziobrowski Z., Jarczewski W., Kafke K. (red): „Modele zarządzania gospodarką przestrzenną w obszarach metropolitalnych i aglomeracjach”, IRM, Kraków 2012.

Literatura uzupełniająca

  1. Piskozub A.: „Kształty polskiej przestrzeni”, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1970.
  2. Piskozub A.: „Kierunek – rok dwutysięczny”, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1976.
  3. Praca zbiorowa: „Kształtowanie przestrzeni zurbanizowanej w myśl zasad ekorozwoju”, PKE, Wrocław 2001.
  4. Regulski J.: „Rozwój miast w Polsce. Aktualne problemy” PWN, Warszawa 1980.
  5. Różycka W.: „Zakres badań ekofizjograficznych i zasady wdrażania wyników do planów zago­spodarowania przestrzennego”, w: Człowiek i środowisko nr 4, 1986. 
  6. Ustawa z dnia 31 stycznia 1961 r. o planowaniu przestrzennym. Rozdział II – Plany re­gionalne (Dz. U. 1961 nr 7 poz. 47 – Akt uchylony w dniu 01 stycznia 1985 r.).
  7. Ustawa z dnia 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym. Rozdział 3 – Plan krajowy. Rozdział 4 – Plany regionalne (Dz. U. 1984 nr 35 poz. 185 – Akt uchylony w dniu 01 stycznia 1995 r.).
  8. Ustawa z dnia 07 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym. Rozdział 5 – Kształtowanie i realizacja polityki przestrzennej województwa. Rozdział 6 – Kształtowanie i realizacja polityki prze­strzennej państwa (Dz. U. 1994 nr 89 poz. 415 – Akt uchylony w dniu 11 lipca 2003 r.).
  9. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Rozdział 3 – Planowanie przestrzenne w województwie. Rozdział 4 - Planowanie przestrzenne na szczeblu kra­jowym (Dz. U. 2003 nr 80 poz. 717 – Akt obowiązujący od dnia 27 maja 2003 r.).

Uwagi

Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych oraz w rzutnik folii.

Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych
oraz w rzutnik folii.


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2018 21:30)